måndag 21 januari 2008

Morot- och apelsinsallad


Det har visst blivit en del rödbetor här på bloggen. Och igår gjorde jag ytterligare en variant. Kokade skalad och tärnad rödbeta som jag sedan smaksatte med lite balsamico, rapsolja, salt, färsk koriander och rostade pinjenötter. En skiva grillad halloumi skulle nog suttit fint till men det blev bara en bit bröd. Och mer rödbetor lär det bli men inte idag.

Nu är det ny vecka, nya äventyr, och förhoppningsvis ny mat. Har en del sallader på lager. Jag är inte så förtjust i vanlig grön sallat som ofta är lite för beska för att falla mig i smaken. Därför använder jag hellre bladspenat, mâche, mangoldskott och så vidare istället som de gröna bladen i salladen. Och så är det ju det här med granatäpplen. Den ger verkligen ett så färgglatt tillskott i maten. Märker att jag nästan på varje sallad jag gjort det senaste avslutar med att sprinkla lite granatäppelkärnor över. Det behöver man ju verkligen inte ha till varje sallad man gör!

Denna enkla mortosallad hann jag knäppa ett par bilder på innan jag, även den, strödde granatäppelkärnor över.



Morot- och apelsinsallad
1 port

1 morot KRAV
apelsincest
pressad apelsin
rapsolja KRAV
flingsalt
svartpeppar


Skala moroten och hyvla den med till exempel en osthyvel. Förväll mototsskivorna lätt. Häll av vatten och lägg upp morötterna på fat. Stänk några droppar neutral olja och sen på med flingsalt och lite nymalen svartpeppar. Tvätta apelsinen noga och och riv eller finhacka lite cest över morötterna. Pressa till sist lite färsk apelsinjuice över mototsskivorna. Klart!


Smaklig spis!

Uppdaterad: Hade visst stavat som en kratta vad gäller halloumiosten. Det är nu åtgärdat!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails