tisdag 8 januari 2008

Jordärtskockmos



Potatismos är något jag aldrig lagar här hemma. Kan inte minnas när jag senast åt det ens en gång. Men visst lagar jag mos emellanåt. Jag föredrar dock mer rotfrukter i moset än bara potatismos. Och dessutom gillar jag en lite grövre variant på moset och använder aldrig elvisp eller stavmixern till moset. Hade jag haft en potatisstöt skulle jag förmodligen använda den men det funkar alldeles utmärkt med ballongvispen. Blandar sällan i extra vätska som ex mjölk eller vatten. Om det nu blir för hårt räcker det med någon matsked eller två av havre- eller sojagrädde.

Härom dagen hittade jag stora fina KRAV-märkta jordärtskockor i affären och då var den dagens mat given. Jordärskockor är för övrigt en bra ingrediens ur miljösynpunkt då svensk ekologisk jordärtskocka finns att få tag på större delen av året.
Vanligtvis lagar man kanske jordärtskockpuré eller kokar soppa på de goda jordärtskockorna. Jag gjorde mos på dom tillsammans med en bit rotselleri och lök. Jag använder KRAV-märkta varor i så stor utsträckning jag kan samt även hur utbudet i affärerna ser ut. Har ni själva KRAV-märkta ingredienser som inte jag listat i receptet så använder ni naturligtvis dom!
När man kokar jordärtskockor bör man göra det hela med skalet på för det skiftar snabbt i färg och får en lite grådassig ton. Jag vill oftast att det ska gå lite fortare i köket så jag skalar och skär rotfrukterna i bitar och kokar upp. På så sätt är de färdiga att mosa så fort de kokat klart.



Jordärtskockmos
2 port

250 g jordärtskockor KRAV
100 g rotselleri KRAV
10 cm av en purjolök KRAV
1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
olivolja KRAV
salt
vitpeppar
ev havre- eller sojagrädde


Skala och skär jordärtskockorna och rotsellerin i bitar. Lägg i kastrull och fyll på med vatten bara så det täcker bitarna. Låt koka upp. Hacka under tiden löken fint och stek på medelvärme i lite olivolja. Den ska bli riktigt mjuk och nästan genomskinlig. Viktigt att löken inte bränner vid. Känn efter med gaffel om bitarna kokat färdigt och är lagom mjuka. De ska gå att göra sönder men behöver ha lite motstånd kvar i sig. Häll av vattnet och ställ kastrullen på kall platta eller tåligt underlägg. Mosa grovt och blanda sedan i den stekta löken. Fortsätt och vispa/mosa och smaka av med salt och vitpeppar. Vill du ha den lite krämigare så ställ tillbaka kastrullen på eftervärmen och rör i en matsked eller två av havregrädde. Färdigt! Servera jordärtskockmostet till kokta grönsaker och en kokt sojakorv.



Smaklig spis!

2 kommentarer:

görel sa...

Jordärtskockor är nästan det bästa jag vet! Och tillsammans med rotselleri kan det bara bli ännu bättre.

Åsa sa...

görel - Tack! visst är det supergott. Tycker detta moset blir lite lättare och inte så mastigt som potatismos kan vara.

Related Posts with Thumbnails