fredag 18 januari 2008

Enkel rödbetssallad


Nu har jag äntligen gjort min egen rödbetssallad! Och dessutom på rödbetor som jag själv har lagt in. I de flesta recept jag hittat ska det ju såklart vara majonäs i. I vissa fall både majonäs och crème fraiche. Jag ville göra en lite lättare variant och använde mig bara av vanlig gräddfil. Gjorde faktiskt en blandning med havregrädde först. Absolut inget fel smakmässigt men den blev en aningens för tunn och jag vill ha en lite krämigare variant.

Efter jag rört ihop rödbetssalladen smakade jag på direkten. Då var den för syrlig av gräddfilen och ingredienserna liksom uppträdde en och en i munnen. Det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Därför blev jag, efter ett par timmar, glatt överraskad då smakerna blandat sig och konsistensen blivit mer krämig. Den blev supergod och inmundigades på en skiva mjukt bröd. En riktig lyxig kvällsmat blev det den dagen :)



Enkel röbetssallad

ca 1 dl gräddfil
1 1/2 tsk dijonsenap
vitpeppar

4 - 5 inlagda rödbetor


Rör i hop gräddfilen, senapen och vrid några varv med vitpepparkvarnen över. Skiva och strimla rödbetorna. Vänd i rödbetorna i gräddfilsröran. Låt stå en stund och dra. Klart!



Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vad flitig du är! Jag hinner ingenting just nu. Din rödbetssallad verkar god, gott med krämighet utan att det blir för fett.

Åsa sa...

Har nog drabbats av lite rödbetsfeber ;-) Och så har jag väl lagt jobbsökandet lite åt sidan... Det är så mycket roligare att blogga juh!

Kommer nog vara en lite ojämn vår kan jag tro men om jag bara blir bättre på att ta hand om alla matfoton så går det fortare att göra inlägg :)

Related Posts with Thumbnails