lördag 8 december 2007

Potatisgratäng med purjolök och svamp

Ibland får jag ett ryck och blir sugen på potatis. Nä, jag äter inte potatis så mycket. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Så blir jag så himla mätt. Kanske är det på grund av att det är gott med potatis förstås, så det blir lite för mycket av den ;) Tycker inte potatis är vidare gott att frysa in heller. I alla fall inte kokt sådan eller mos. Men nu blev det i alla fall härom dagen till att laga potatisgratäng. Den fyller min största ugnsfasta form som är ungefär 30 x 23 och 5-6 cm hög. Jag undviker mjölkprodukter så långt det går och gör min potatisgratäng med kokosmjölk istället. Jag använder champinjoner och champinjoncreme men det går säkert lika bra att använda annan svamp av tycke och smak. Tror det finns liknande creme av annan svampsort än champinjoner också. Vad gäller just denna champinjoncreme vet jag att jag handlat mindre varianter tidigare som jag inte hittar längre. Denna burk som tror jag innehöll 180 g, blir lite för mycket. Hälften eller kanske 3/4 räcker. Och såklart om du gör en större gratäng så använd hela burken. Skulle tipsa om att även använda mer kokosmjölk i så fall.



Potatisgratäng med purjolök och svamp

ca 1 kg potatis
1 purjolök, medelstorlek (runt 400-500g)
4-5 hg champinjoner (eller annan svamp som du gillar)
ca 100 g champinjoncreme
1 burk kokosmjölk
olja
salt
svartpeppar
vitlöksklyftor (valfritt)
kokosflingor
riven ost (valfritt)
(ev vatten att späda ut med)


Sätt ugnen på ca 200-220 g. Tvätta potatisen och skala om det behövs. Skiva den tunt. Jag använder en mandolin till det. Tvätta och skär purjolöken. Det gör inget om den får både tunna och och lite tjockare strimlor. Putsa och ansa champinjonerna och skär i ganska tunna skivor. Rör ihop champinjoncremen och kokosmjölken i en bunke så länge. Är den för tjock så späd med lite vatten. Den ska inte bli för tunn utan se till att den behåller lite av krämigheten. Jag har även använt champinjonsoppa på burk , vilken är lite tunnare än cremen, till det här och även blandat med kokosmjölk. Det funkar nästan lika bra men jag gillar smaken cremen ger som är lite mer distinkt än soppan.


Häll lite olja i botten på formen och smeta ut den lite med hjälp av de första potatisskivorna. Täck botten helt. Salta och peppra. Lägg på de skivade champinjonerna och täck med ett lager potatisskivor. Salta, peppra och riv ev över ett par vitlöksklyftor. Täck med den strimlade purjolöken och avsluta med ett sista lager potatis. Häll över kokosmjölkblandningen. Är den lite trög och krämig kan du lägga ett par skedar redan över svampen och sedan göra samma sak över purjolöken. Annars se till att den rinner ner på sidorna och emellan och inte bara stannar på toppen. Om det funnits någon ost i kylen min skulle jag förmodligen rivit lite över toppen men så var inte fallet och istället strödde jag över lite kokosflingor. In i ugnen i 45-60 minuter. Känn med sticka när den är färdig. Jag har en lite galen ugn och har hellre lite lägre temperatur och låter maten stå inne lite längre då den annars lätt bränner vid utan att vara färdig. Om gratängen börjar bli mörk på toppen men inte färdig, lägg då en bit folie över och låt stå tiden ut i ugnen. Servera med lätt förvällda sockerärtor eller haricort verts.


Smaklig spis!


2 kommentarer:

Lisa sa...

Halloj!
Jag har flyttat till http://matalskaren.taffel.se
uppdatera din länk och välkommen att matmingla!
Vi ses här och där!

Åsa sa...

Redan fixat!

Related Posts with Thumbnails