tisdag 20 november 2007

Lunchlådan - Rött ris med råa grönsaker

Vilken helg! Det har knappt varit någon sömn överhuvudtaget, svettigt, stressigt men ändå så vansinnigt roligt! I lördags ägde Sveriges första SM i Taekwon-Do ITF rum i Lisebergshallen, Göteborg. På söndagen var det dags för den sjätte Talent Open - Sveriges största barn- och ungdomstävling i Taekwon-Do ITF. I år var den sistnämnda tävlingen även öppen för seniorer.

Under lördagen tävlade den absoluta eliten av svenska Taekwon-Doutövare och kämpade mer än väl för SM-titlarna. Jag hade fördelen att slippa arbeta under SM och kunde istället njuta av alla grymma svartbältare som bjöd på riktigt bra Taekwon-Do. Dessutom fick jag åter se självaste Mikael Birgersson krossa plankor med både hand och fot. Jo, han är flerfaldigt världsmästare, europamästare och har visst slagit världsrekord i betongklyvning ( 21 st på 30 sek) och finns med i Guinness Rekordbok. Det är svårt att föreställa sig alla hans meriter när han i övrigt beter sig som värsta filbunken. Lugn och nästan lite sävlig med högburet rör han sig runt i hallen. Och ni kan tro att jag var stolt då en av mina egna instruktörer tog emot silvermedaljen i II-dans mönster.
Under söndagen fanns runt 250 barn- och ungdomar samt 150 coacher (varav jag var en) och domare. På fem mattor pågick det tävlingar i mönster och kamp hela dagen. Och alla våra Fightertävlande fick med sig medaljer hem :) Ett guld, fem silver och sju brons. Gissa om jag är mer än stolt över "mina" barn!

En dag som denna kräver förstås en del energiintag. Och med tanke på bristen av tid är det inget annat att göra än att fixa matsäck. Jag råkade ha färdigkokt rött ris i kylen på lördagkvällen så det fick bli basen i lunchen. Lite grönsaker, olja och kryddor så vips är lådan klar :)


Enkla lunchlådan - Rött ris med morot, broccoli och avocado

ca 2 dl rött ris, färdikokt och kallt
en grovt riven morot
ca 50-100 g broccoli, skuren i ganska små bitar
en halv avocado, skuren i bitar
olivolja, några stänk
flingsalt
krydda efter humör. Jag valde just den här dagen malen fänkål, curry och lite chili



Blanda alla ingredienser i bunke och skopa över i lunchlådan. Klart! Utmärkt mat att ta med och som inte behöver värmas. Mycket gott alternativ till den annars ganska vanliga smörgåsarna. Lägg till frukt och matsäcken är komplett!


Smaklig medhavd mat!

1 kommentar:

görel sa...

Vad roligt det låter! Jag förstår att du är slut!

Related Posts with Thumbnails