lördag 20 oktober 2007

Min egenodlade dill



Det har varit en bedrövlig sommar här i Göteborg i år och min odlingslott har inte riktigt växt och frodats som den brukar. Jag sådde dill, bladspenat och rödbetor i början av sommaren. Efter 10 veckor stack några skrämda rödbetsblad upp ca 3 cm! Men nu under hösten måste jag säga att det tagit fart! Jorå, det har blommat och som bara den och igår åt jag röda smultron :) Jag som trodde sista skörden av dom var gjord för ett par veckor sedan. Jag plockade också in den stackars dill som trots allt vuxit lite. Men vad ska jag göra med dillen nu? Inte finns det färskpotatis kvar i affären... Hrm, vad hade jag i kylen då? En bit fänkål, en tomat, ca 10 cm purjolök... Ja det är så jag lever nu för tiden - jag tar vad jag har, hackar, fräser, kryddar och blandar ihop. Voilà! Så är middagen klar :)



Fänkålsfräs med dill och mesgetost
1 port

ca 10 cm purjokök, hackad
1 liten fänkål, finstrimlad
1 tomat, hackad
olja
en knippe dill, färsk
ca 1 msk mesgetost (mjuk, som färskost nästan)
svartpeppar, nymalen

ev salt

Fräs purjolöken och fänkålen i olja på inte allt för hög värme. Låt fänkålen bli mjuk. Tillsätt den hackade tomaten. Tillsätt mesgetosten och låt den smälta ner ordentligt. Blanda i en ganska stor knippe hackad dill. Den mesost gjord på getmjölk jag har kommit över har varit lite för mjuk för osthyveln men ändå lite fastare än vanlig färskost, men smälter bra och det blir en lite krämig konsistens. Jag rekommenderar att salta efter smak då osten kan vara väldigt salt. Jag behövde inte salta alls då osten var tillräcklig i smak för det. Såhär långt är rätten i sig klar. Men jag behövde lite proteiner och rörde i adzukibönor och serverade röran till fullkornsmakaroner. Du hittar säkert något annat gott att servera till :)


Smaklig Spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vad härligt att du kan skörda eget fortfarande eller egentligen först nu. Det smakar så bra!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - haha, ja det är väl snarare först nu :) Vänta bara det kommer snart inlägg om mina rödbetor. Som nästan är synd att ens kalla rödbetor pga sin ringa storlek ;)

Related Posts with Thumbnails