tisdag 23 oktober 2007

Kokta grönsaker med groddar och quinoa

Som vegetarian har jag framförallt lärt mig tycka om, och är numera en ganska flitig användare av, böner och linser av alla de slag i min matlagning. Dessutom har grönsaksmängden ökat markant. Och den har inte bara ökat utan jag har även lärt mig tillaga grönsaker på ett annat sätt än tidigare. Då huvuddelen av mitt näringsintag består av frukt och grönsaker är det viktigt att stora delar av den är varm. Att skära en tomat, några grukskivor och kanske riva en morot till maten är väl ingen konst. Men att komponera en middag där huvudrätten ska vara "grön" kräver en del. I alla fall för mig. Med åren går det naturligtvis lättare. Och jösses vad mycket nya grönsaker jag prövat med åren. Som auberginen till exempel. Hua. Jag tyckte den var superläskig första gången jag smakade på den. Kanske var den inte tillagad ordentligt eller så var det bara smaklökarna som fick sig en utmaning. Idag är det mer eller mindre vardagsmat för mig. Funkar alltid ihop med lök, tomat och lite örter. Den kan grillas, stekas, gratineras och marineras. Den funkar lika bra i stora skivor som finhackad i vegfärsen.


Det är inte alltid jag vet vad jag ska göra med en ny grönsak när jag är i affären. Men det brukar lösa sig väl hemma ändå. Ibland kan jag sitta långa stunder och bläddra i kokböcker för att få inspiration. Det kan sluta med att jag kombinerar ett par eller flera recept. Eller så får smaksättningen bestämma. Alltså, jag låter "suget" styra vad det ska bli för mat. Det kan vara örter, curry, spiskummin, koriander, rökt, citron, ingefära och så vidare. Samma ingredienser, hackade och frästa i stekpannan kan få helt olika resultat beroende på hur jag för dagen väljer att krydda. Idag blir det dock bara till att värma rester från igår :)



Kokta grönsaker med groddar och quinoa
2 port

2 morötter
100-150 g blomkål
böngroddar
röd quinoa
solrosolja
havssalt
svartpeppar


Skala och skär morötterna i ganska tjocka slantar. Skölj och rensa blomkålen som skärs i grova buketter. Koka upp en kort stund. Låt inte grönsakerna bli för mjuka! Häll av vattnet och tillsätt lite solrosolja. Ställ tillbaka kastrullen på plattans eftervärme och blanda i 1-2 dl röd quinoa (färdigkokt) och böngroddar i önskad mängd. Salta och dra några varv med svartpepparkvarnen. Klart!


Smaklig spis!

2 kommentarer:

görel sa...

Tack för bra lunchtips!

Åsa sa...

görel - Varsågod! :)

Related Posts with Thumbnails