måndag 22 oktober 2007

Aubergine med röksmak

Något jag ibland kan sakna från när jag åt kött är den riktigt rökiga smaken. Det kan till exempel vara en skiva rökt nötrulle på smörgåsen eller lite rökt makrill och spenat. Det händer visserligen att jag köper rökt tofu emellanåt. Men den är dyrast så oftast får det bli det naturell tofu som jag istället kryddar. Och ni förstår att jag blev glad förra året när jag upptäckte Santa Marias nya kryddkvarnskrydda "BBQ & Grill Mesquite". Maten får en rökig grillsmak från som namnet förstås avslöjar, och då menar jag varken staden i Texas eller Nevada utan snarare trädet, mesquite


Under sommarens alla grillkvällar kan bland annat aubergine vara ett bra alternativ till köttet att lägga på grillen. Men nu när termometern bara visar 5 grader är i alla fall inte jag så lockad av att packa picknick/grillkorgen och ge mig iväg till vattnet för att grilla. Jag har ingen grillpanna - än - så det får bli till att grilla i vanlig stekpanna. Hrm, eller hur blir det nu? Steker man bara i stekpanna och grillar i grillpanna? Vad är egentligen skillnaden? Förutom ränderna förstås ;)


Hur som helst så skivar jag en aubergine i ca 1/2 cm tjocka (tunna?) skivor och värmer under tiden lite olivolja i en stekpanna. Och det där med att salta skivorna innan och torka av ... nä, det bryr jag mig inte om såvida jag inte ska marinera auberginen och äta den kall i en sallad. Lägger sedan aubergineskivorna i den nu varma oljan, saltar lite lätt men vrider en del varv med mesquitekryddkvarnen över auberginen. Låter skivorna steka ett par minuter på första sidan och vänder sedan över till andra som då också får över sig några varv av mesquitekryddkvarnen. Beroende lite på mängd och tjocklek på skivorna kan de vändas flera gånger. De ska få färg men inte brännas och samtidigt bli lite mjuka. Servera till grönsallad, en skiva bröd och tomatsalsa med gari.


Smaklig Spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails