tisdag 25 september 2007

Pimpinella anisum - Anis

Det var ett tag sedan jag skrev om en så vansinnigt god lemoncurd jag gjort med inspiration från Ilva i Italien. I första försöket kryddade jag med färsk dragon men då äggvitan koagulerade och curden blev full av vita små klumpar var den inget att spara på. Den var ju trots allt väldigt enkel att göra och så god - jo jag smakade ju på ändå - å det var bara att pröva igen. Nu hade jag naturligtvis slut på den färska dragonen så det blev istället till att leta bland kryddpåsarna i skafferiet.


I början av juli i år när inlägget gjordes var det inte långt kvar tills min mamma skulle komma hit. Jag tänkte hon skulle få smaka på den och se om hon kunde känna vilken krydda jag valt. Därför blev smaksättningen då i inlägget hemlig utifall hon skulle läsa bloggen innan hon kom hit och fick smakat. Men som några av läsare redan listat ut är den hemliga kryddan anis eller Pimpinella anisum som den så fint heter på latin. Först stötte jag anisfröna i en mortel vilket funkade bra. Men då lemon curden är väldigt len och slät i sin konsistens anväder jag istället färdigmald anis då den är finare än vad jag lyckas åstadkomma i morteln.


Så - nu finns inga hemligheter längre :) Kanske inte helt otippat att jag använder både anis och dragon en hel del i köket. De båda har en dragning åt lakrishållet i smaken. Och lakrisgodis är mitt absoluta favoritgodis - förutom choklad förstås. Men tro inte att jag för den skull gillade hostmedicinen som sas skulle smaka lakris... Däremot lade jag vantarna på en supergod honung med smak av anis förra året och har sedan dess letat och letat efter samma sort. Har väntat på Bondens egen marknad och efter flera lördagar av besvikelse hoppade jag högt när plötsligt en lördag det stod en burk honung med anis och nästan ropade på mig! Glad i hågen cyklade jag hem igen och...ni kan förstå att jag blev besviken då jag satte skeden i munnen och - det smakade stjärnanis! Hur fel blev inte det då? Det är visserligen en mycket vacker krydda och har en typ av lakrissmak men den är inte ens släkt med anisörten och jag använder dom inte alls på samma sätt. Det finns dock de som hävdar att smaken är densamma. Det gör inte jag. Tycker den är lite starkare och kan lätt bli bitter i smaken. Än är det tid kvar på bondens egen marknad och min jakt fortsätter :) Jag ska nog hitta den till slut!




Bilden är inte min utan hämtad från Botanical.com - A Modern Herbal en ekektronisk variant av boken A Modern Herbal av Maud Grieve (1931).

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails