fredag 14 september 2007

Lubb

Har i veckan skrivit om mitt besök på Interfood och den fantastiskt goda mat jag åt där. Under Ordlös Onsdag nu i veckan valde jag en bild på menyn som bidrog till frågor om lubb. Det är alltid kul att kunna bidra till förkovring vad än det kan handla om men rör det sig om mat är det än roligare tycker jag.

Lubb - Brosme brosme - är en saltvattenfisk, trivs på djupt vatten och som enligt Wikipedia är den enda art i ordningen torskartade fiskar med en enda ryggfena. Nu är jag ingen biolog men en liten förklaring ska göras då det kan vara förvirrande att i en del fakta hittar man att lubben tillhör lakefiskarna och i andra att det är en torskfisk. Nu är det ju så att i ordningen torskartade fiskar finns 10 familjer varav lakefiskar (Lotidae) är en - under vilken lubb tillhör- och torskfiskar (Gadidae) är en annan familj.

Lubben är lite knubbig och kompakt och köttet som är fast kan påminna om hummer. Den kan väga 15-20 kg och bli över 1 meter lång. Vanligen är dock 1-5 kg och ca 60-80 cm lång. Hos Svensk fisk kan man hitta en massa mer information och matnyttigheter om våra fiskar.

Hos WWF å andra sidan hittade jag dock information om djuhavsarter som bör undvikas. Däribland fanns just lubb listad. De skriver att:

Fisket är idag i princip oreglerat. Det föreligger ett förslag från EU-kommissionen till reglering av antalet båtar som fiskar på djuphavsarter, men inget beslut har fattats och motståndet från flera länder är kraftigt (framför allt Irland och Frankrike). Redan under år 2000 var Internationella havsforskningsrådets (ICES) bedömning att de flesta djuphavsarterna fiskas “utanför säkra biologiska gränser”. Dessutom får man i trålfisket bifångster av andra djuphavsarter som man inte använder och som dör av tryckförändringen under lyftet av trålen.

Djuphavsarterna är dåligt kända, men man vet att de generellt växer mycket långsamt, blir sent könsmogna och föder få ungar åt gången. Till exempel atlantisk soldatfisk blir inte könsmogen förrän runt 35 års ålder.

Förmodligen är denna fisk riktigt god som det mesta man bör undvika :) Hittar ingen information hos Krav och kan tänka mig att denna fisk fortfarande är ganska ovanlig. På en sida som inte verkar vara uppdaterad på många år står dock att lubben kanske har det läckraste köttet av alla nordiska torskfiskar men är inte av större ekonomisk betydelse i Sverige. Hur det är med den saken idag vet jag inte. Svensk fisk skriver också att den av många anses vara en delikatess.


Bilden är tagen från Svensk fisk - Våra fiskar.


1 kommentar:

Anonym sa...

Lubben är ju nästan ännu roligare på latin ju.

En ful rackare var det, men är den utrotningshotat så får man väl fortsätta vara ovetande om lubbens kulinariska värde. Det blir nog bäst så.

Jag får nöja mig med att äta tilapia.

Du kan ha tilapian på dig om du vill...

Related Posts with Thumbnails