lördag 14 juli 2007

Stekta gröna tomater

Är nyss hemkommen igen från ett besök på landet. Eller snarare från skogen som hon själv påstår hon bor i. Själv tycker jag det kändes som ladet i alla fall. Det var tyst och luften frisk med en doft som sällan tränger igenom dammet inne i stan. En doft av gräs, träd, jord och ja, en doft av liv och grönska liksom. Och vad fick mina ögon skåda när jag klev in i köket - värsta salladsfesten låg uppfläkt på köksbänken! Jag kände hur snålvattnet rann till och till min stora glädje festade vi loss på en hel del den kvällen. Färska rödbetor, smörstekt mangold av både grön och röd sort, plocksallat, huvudsallat, färska morötter och gurka blandad till en sallad, värsta goda curryn med kidneybönor... behöver jag säga mer? Oj, vad vi somnade gott!


Som om detta nu inte var nog bjöds det nästa morgon på stekta gröna tomater till frukost. Säkert är det många av er som sätt filmen med samma namn men har ni verkligen smakat på stekta gröna tomater? Gör det! Godast blir de stekta i smör med svartpeppar och örtsalt på. Ät bara som de är till grovt mjukt bröd. Med en start på dagen som detta kan inget gå fel :)


Smaklig frukost!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails