fredag 29 juni 2007

Dagens skörd



Men vart tog solen vägen egentligen? Här är ännu en mulen dag som visserligen, än så länge, är utan regn. Blåsten har å andra sidan återkommit. Glädjande nog har jag i alla fall smakat årets första jordgubbar (av mina egenodlade alltså). Dagens skörd blev en liten men ack så naggande söt och god en. Observera att fatet endast har en diameter på 10 cm. Ett och annat smultron har jag redan norpat ute i min odling. Vet inte riktigt vad för sort av jordgubbar jag har då ett par plantor redan fanns då jag blev ansvarig för lotten. Mina plantor har rosa blommor till skillnad från grannarnas vita. Gubbarna blir heller inte lika stora och mörkröda som de andra men har en lite annan och mer speciell smak. Kanske är det någon korsning av något slag. Smulgubbar eller så :)



Var extremt sen i år med sådden och den tar såååå lång tid på sig. Behöver förvisso inte oroa mig för att det stackar små fröna ska torka ut... Tror snarare det är avsaknaden av solen som gör att det liksom står lite stilla där ute just nu. Har för mig jag läste på nån löpsedel för ett tag sedan att vi här på västkusten hade en kanonsommar att att vänta oss... kanske var det bara en dröm...

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vilka fina bär! Det är en speciell känsla att odla själv, visst är de bären godast av alla...

Åsa sa...

Ja, de är riktigt söta och goda. Men nu behövs verkligen sol här för att få fart på dom.

Related Posts with Thumbnails