lördag 31 januari 2015

Morots- och citronbröd

Baka bröd har aldrig riktigt varit min grej. Inte för att jag inte bakar bröd emellanåt men det är så sällan att jag aldrig blir riktigt bra på det. Så är det detta med att jag nästan aldrig klarar att följa ett recept till punkt och pricka. Kan tyckas lite märkligt då jag nästan tvångsmässigt måste krångla till det när jag väl ska till att baka bröd. Men sån är jag.
Med detta som bakgrund tycker jag ändå dessa morots- och citronbröd blev riktigt goda. Allra godast som nybakade och fortfarande varma. Blev annars fort ganska torra så en aning mindre mjöl i eller något kortare gräddning nog vara bättre.

Morots- och citronbröd
ca 30 vridna eller 50 snurror

25 g jäst
5 dl morotsjuice
1 dl pressad citron (2-4 citroner)
2 msk rapsolja
2 medelstora morötter (ca 160 g)

1 dl pumpakärnor
1/2-1 msk kumminfrön
1 krm muskot
2 tsk salt
3 dl rågmjöl
3 dl manitoba cream
5-7 dl vetemjöl
80 g purjolök
zest av 3-4 citroner
vallmofrön
sesamfrön

Rosta pumpakärnorna i torr stekpanna och kör sedan i mixer till ett mjöl.
Smula jästen i bakbunke. Lös upp den med fingervarm morotsjuice.
Skala och riv morötterna, ena hälften grovt, andra fint.
Jäs 1 1/2 timma under bakduk.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i 4 bitar. Knåda lätt och kavla ut till en rektangel, ca 35 x 20 cm.
Strö över rivet citronskal och finstrimlad purjolök. Dela i sju avlånga bitar. Vik ihop varje bit längst ned långsidan, vrid försiktigt om och lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Jäs ca 20 min.
Pensla lätt med vatten och toppa med vallmo alternativt sesamfrön.
 
Toppa med vallmo- eller sesamfrön

En variant av de vridna bröden är att göra precis som med kanelbullar. Kavla ut degen som tidigare, strö över både rivet citronskal och finstrimlad purjo. Rulla sedan sedan hela den utkavlade degbiten på längden. Skär små portionsbitar, det blir många fler än de vridna bröden, och lägg snurrorna på bakblåtspapperklädd plåt eller i små muffinsformar.

Grädda bröden mitt i ugnen på 250 grader, ca 10 minuter. Kan variera lite beroende på ugn. Servera med rödbetsdipp.
Smaklig spis! 

* * *

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails