onsdag 12 mars 2014

Vardagsmix av röda linser, selleri, morot och ingefära

Vilken gång i ordningen det är skafferirens i Miss Meister's kök vet jag inte. Känns ibland som att det är det enda jag gör. Någon gång borde där ju vara fullt. Vid närmare titt är det nog snarare så att där finns några produkter åt gången men sällan alla samtidigt så det bara är att välja och vraka. Nu rök i alla fall både de sista röda linserna och fullkornsspaghettin.

Vardagsmixen
1 port
 
1/2 liten rödlök
ca 1/2 dl röda linser, KRAV
1 selleristjälk, eko
1-2 morötter, eko
1-2 msk rapsolja, kallpressad, KRAV
ca 1 dl kokosmjölk, KRAV
färsk ingefära, ca en tumstorlek1/3 torkad chili, finhackad
bockhornsklöverfrön, eko
svart spiskummin
fänkålsfrön, eko
svartpepparkorn, KRAV
salt
vatten (om kokosmjölken kokar bort för fort)

30-40 g Fullkornspasta (torr vikt), KRAV

Rosta kryddorna (bockhornsklöverfrön, svart spiskummin, fänkålsfrön och svartpepparkorn) i torr stekpanna och mortla sedan. Skala och finhacka löken. Fräs på medelvärme i olja.
Tvätta och skär sellerin och moroten i småbitar. Blanda i linserna, sellerin och moroten med löken och fräs någon minut.
Tillsätt riven färsk ingefära, finhackad torkad chili och kokosmjölken. Rör om och lägg gärna lock över stekpannan.
Låt puttra på medelvärme ca 10 min eller tills linserna är tillräckligt mjuka för att ätas. Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera med fullkornspasta.

Smaklig spis!

* * *

4 kommentarer:

Katarina sa...

Låter riktigt gott!

Fröken Dill sa...

Spännande smaksättning. Låter lyxigt och spännande mitt i vardagen!

Millas Hälsoblogg sa...

Mumsigt:)

Åsa sa...

Hovkonditorn - Tack, det blev godare än jag trodde!

Fröken Dill - Jo, verkligen lyxigt att få ihop så god mat av det sista av sellerin och i alla förpackningar.

Millas Hälsoblogg - Ja, det var längesen jag åt röda linser som ju är riktigt mumsiga.

Related Posts with Thumbnails