måndag 3 mars 2014

Näringslära, inget för blandkostare och karnivorer?

Förra helgen roade jag mig med att gå igenom kokböcker jag samlat på mig med åren. Än så länge har jag inget färdigt material att redovisa (eftersom jag har en förmåga att göra små forskningsprojekt med allt jag funderar kring) men kan avslöja att jag tittat särskilt på detta med kostråd och näringslära.

I vegetariska kokböcker finns inte sällan omfattande texter om näringslära, en hel del kostråd om vad tänka på som vegetarian, flera hävdar till och med (felaktigt!) att kosttillskott är ett måste, mer info om t ex kryddor, örter och enskilda råvaror och förvånansvärt nog saknas liknande avsnitt i så kallade vanliga kokböcker.

Med tanke på att de flesta av våra så kallade välfärdssjukdomar, t ex hjärt- kärlsjukdomar och diabetes, drabbar främst köttätare framför vegetarianer borde varendaste en av kokböcker innehålla näringslära. Höga blodfetter i sig leder nödvändigtvis inte till hjärtinfakt, kärlkramp eller stroke men är en riskfaktor, precis som högt blodtryck, rökning, för mycket stillasittande, diabetes m.m. För att minska risken att drabbas av hjärt- kärlsjukdomar kommer en långt med förändrade kostvanor och mer motion.

 Ät alltså mer frukt och grönt, plus motionera mera. 
Mindre av allt annat.


Önskar just dig en grön mars, 
årets kanske bästa månad!

* * *

3 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt! Varje gång någon säger "Vegetarian? Men är det inte risk att man inte får i sig allt man behöver?" vill jag utbrista "Allätare? Men är det inte risk att man får i sig en massa skit man inte behöver?".

Kristiina sa...

Önskar dig också en gul ( solig) och grön mars !!!

Åsa sa...

Kristiina - Tack! Ja kanske blir mars soligare än februari. Den blir nog iaf varmare och fler växter kommer titta upp där ute.

Related Posts with Thumbnails