måndag 2 december 2013

Kastanjepuré - till vad?

Det var ju detta med kastanjepuré. Eller förresten, varför puré? Det räcker med kastanjer. Rakt upp och ner. Då menar jag naturligtvis inte de vackra (giftiga) hästkastanjerna, som under en kort period under hösten fyller alla fickor och fack i kläder och väskor, utan de ätbara. Med luddig kapsel.
Jag minns inte exakt när med det var i slutet av 1980-talet, tidigt 1990-tal. som jag åt rostade kastanjer för första gången. Kanske var det underbara Täppas, som i ett avsnitt i tv-serien På tur med Täppas var någonstans i Storbritannien och köpte nyrostade kastanjer på gatan, som inspirerade oss. Var och hur vi fick tag på kastanjerna har jag ingen aning. Men gott var det.

Det kom att dröja ända till Miss Meister's mat:s första levnadsår (2007) som jag för första gången fick nys om kastanjemjöl. Som så mycket annat när det kommer till bloggen, mat och en del ovanliga ingredienser var det i bloggen Aglio e olio (numer nerlagd) jag såg recept med just kastanjemjöl (i inlägget finns för övrigt min absoluta favoritbild, som trots att fotografen Ilva nått nya fotohöjder, fortfarande ligger mig närmast hjärtat) och focaccia med kastanjemjöl verkar inte helt dumt.

Det speciella kastanjemjölet var till en början svårt att få tag på men till slut hittade jag en påse. Bakade muffins och annat sött av det. Dessvärre var (är) kastanjemjölet hutlöst dyrt och inget jag köpt igen.
Nyligen föll min blick på en burk med kastanjepuré och åter igen drabbades jag av det där närapå tvångsmässiga suget, eller snarare tvånget, att testa för mig nya ingredienser. Enligt texten på burken innehåller den endast kastanj och vatten. Eftersom jag har bakuppehåll vill jag laga mat där jag kan använda purén. Frågan är bara:
Vad göra nu med purén?

***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails