fredag 5 juli 2013

Ris, ris, ris och åter ris.

Vitt ris, rött ris, råris, fullkornsris, basmatiris, jasminris, carnaroliris, avorioris, arborioris och nu även svart thairis är de rissorter jag kan komma på som ingår i min ris-referenslista. Under min uppväxt åt jag en hel del ris. Då var det väl mest vanliga vita långkorniga polerade riset tills vi upptäckte det klibbiga och goda jasminriset. Och så blev det "fult" med ris. Ja ni vet, kolhydratstinn mat som pasta och potatis ratades å det bestämdaste så råriset och fullkornsriset gjorde entré på bred front.
Det var inte förrän i vuxen ålder jag lärde mig att det fanns särskilt så kallat risottoris. Ha, jag som alltid lagat risotto på vanligt ris. Tji fick jag.
Inte nog med det. En dag i affären, långt före matbloggarnas tid, kom en stressad kostymkille förbi bland hyllorna. Frustrerat pustade över att inte hitta risottoriset. I min enfald föreslog jag påsen jag själv hade i handen, minns ej om det var avorioris eller arborioris, och han fnös föraktfullt och sa att han skulle ha riktigt risottoris. Bah.
Om han hittade något riktigt risottoris eller ej förtäljer inte historien. Själv använder jag idag nästan enbart carnaroliris till risotto. Ja. Nä. Aldrig blir en riktigt klok på den oändliga mängd olika råvaror som finns. Tänk så enkelt allt skulle vara om vi helt enkelt hade hållit oss till potatis och rotsaker som vi överlevt på i Sverige genom alla tider...
Nä, skämt å sido. Jag älskar att få möjlighet att pröva och smaka annorlunda råvaror. Dock blir det allt mer komplicerat att förhålla mig till desto mer kunskap jag skaffar mig om odlingsförhållanden, miljö och klimat och allt som påverkar både naturen och människorna på hela jordklotet. När jag för en tid sedan strosade runt i en butik jag inte besöker så ofta fastnade jag för Kung Markattas påse med svart thairis. Kunde inte riktigt släppa tanken på det och ja, det ångrade jag inte det minsta.

Det svarta thairiset är ett klibbigt och sött ris som ofta används med frukt till efterrätter. Jag stekte å andra sidan grönsaker till, kryddat med ingefära, och åt som lunch.
Och för en som också älskar lila så mycket som jag kan det nästan ses som en bonus att min kastrull nu är alldeles lila inuti!

Svart thairis med grönsaker och kokosmjölk
2 port

1 dl svart thairis
1 schalottenlök
1 lillfingerstor bit färsk ingefära
2 tomater
ca 1 dm av en zucchini
rapsolja (kokosolja lr jordnötsolja)
flingsalt
paprikakrydda
koriander, malen
en stor näve färsk koriander
1 dl havregrädde eller kokosmjölk

Koka riset enligt förpackningen. Skala och finhacka schalottenlöken och fräs mjuk i olja. Tärna tomaterna fint och strimla zucchinibiten. Fräs dem tillsammans med löken. Skala och riv den färska ingefäran och bBlanda i grönsakshacket. Stek på medelvärme.
Krydda med salt, paprika och koriander. Tillsätt havregrädden alt kokosmjölken och låt puttra någon minut.
Grovhacka den färska koriandern och blanda i grönsakerna i stekpannan på slutet, precis innan servering.

Lägg riset i botten av en skål/djup tallrik och häll över de stekta grönsakerna.
Toppa med färsk koriander. 


Trevlig helg!

***

2 kommentarer:

Andreas sa...

Total grymt jag älskar lila så det blir att köpa det där riset :)

Åsa sa...

Andreas - Haha, eller hur! Bara du har en gammal aluminiumkastrull (som fäller farliga metaller) så färgen fastnar ordentligt ;)

Related Posts with Thumbnails