torsdag 31 januari 2013

Hasselnöt- och koriandergremolata

Jag vet inte vad för sjukdom jag lider av men samtidigt som jag en dag kan få gjort hundra saker så blir andra saker i princip aldrig gjorda. Så många högar, korgar och lådor fulla med tidningar, artiklar, lösa anteckningar, utrivna notiser och skrivböcker som bara växer. Allt organiserat i ämnesområden som t ex ett om mat och bloggmaterial. Recept, handskrivna stolpar från matlagning och bakning genom åren, menyer, artiklar och diverse material med matrelaterad information om eko, konsumtion, KRAV, miljö, konsumtion, Fairtrade, råvaruproduktion m.m.
Så finns alla pärmar, mappar och högar angående jobb och jobbsökandet, arbetsmiljö och arbetsmarknadspolitik och fas3. Om det ändå vore nog så., Men ack, här finns högar om barns rättigheter, vattentillgången världen över, uppsatser, medlemstidningar samt tankar och idéer om övriga privata projekt och på toppen av detta finns ett otal olästa böcker som bara längtar efter att bli lästa.

En vacker dag...


Eller en dag som idag. Blåsig och ruggig, fast med lite solsken men ändå rätt deppig och tröstlös (jo, det händer alltid efter att jag fått iväg ett gäng jobbansökningar - och tagit emot nejen från alla tidigare ansökningar) och med värk i lederna så tröttnade jag helt enkelt på tejpbitarna och ryckte bort dem. 
Tidigare har jag bloggat om majssoppa och koriandermixen vilken jag fick mersmak av och mixat i omgångar. En dag hade jag för ovanlighetens skull huvudet på skaft och på burkens lock satte jag fast en tejpbit på vilken jag skrivit ned ingredienserna. Mixen är slut sedan länge men tejpbiten sparade jag (i syfte att blogga om det) har alltså suttit på bänken sedan dess.
Gjorde en liten flirt med gremolata* men som bekant föredrar jag koriander hundra gånger före persilja. Och så vart jag pånyttförälskad i rostade hasselnötter så vad annat att göra än att mixa alltsammans.

Hasselnöt- och koriandergremolata
ca 1 dl

50-100 g rostade hasselnötter
färsk koriander, minst 1 kruka
1-2 vitlöksklyftor
1/2 citron (zest och saft)
1 lime (saft)
olivolja
flingsalt

Är hasselnötterna inte redan rostade så gör det i ugnen. Lägg på plåt och rosta i ca 180 grader. Passa noga för ena stunden har de knappt fått färg och nästa är de brända. Ta ut när det fått lite färg men ännu inte bränt vid och låt svalna något innan skalet gnuggas bort. Göres lättast med hjälp av en ren handduk, särskilt för skalet som sitter lite hårdare än det som nästan lossnar av sig själv.
Lägg nötterna i en mixer. Plocka bladen av koriandern och lägg i mixern med nötterna. Tvätta citronen. Riv sedan zesten och pressa ur citronsaften över nötterna och koriandern. Pressa i limesaften. Riv vitlöksklyftan, salta och häll över ett par matskedar god olivolja. Mixa. Klart.
Gott bland annat i majssoppa, på bröd, till pastan och tillsammans med ugnsrostade rotsaker. 

Smaklig spis!

***


* Googles rättstavningsprogram vill f ö skriva remontant istället för gremolata.Och det är ju verkligen ett ord som används flitigt. Nått. Eller ja, förmodligen så bland odlare och trädgårdsälska. Särskilt bland rosälskare.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails