lördag 1 september 2012

Avokadoolja med stjärnstatus

Nyligen slank jag in i en av favoritbutikerna när det kommer till oljor, vinäger och diverse smaksättare i köket. Jo, det är alltså Olivolja etc i Haga. Kanske var det inte den bästa idén av alla att gå dit en lördag vid lunchtid, direkt efter två timmars hård träning. Men så var fallet. En hel del kronor fattigare lämnade jag butiken och väl hemma blev jag minst sagt överraskad då ja slog upp min nyinköpta avocadoolja i stekpanna. Texten på flaskan uppmanade nämligen till att skaka flaskan innan användning. Ovanligt och inget jag vanligvis gör med oljeflaskor men eftersom detta nu var min allra första avocadoolja följde jag således uppmaningen. Och se där! Fullt med stjärnor rann ut tillsammans med oljan. Stjärnor av avocadoblad.

Eftersom jag aldrig smakat just avocadoolja tidigare är det svårt att riktigt avgöra smaken eller ens jämföra med annat. Jag föll dock pladask och om den inte vore så dyr skulle jag använda den varje dag. I (frukt)salladen. På kvällsmackan. Till pastan. Ja, just nu kan jag inte komma på någonting den inte skulle kunna gå att använda till.

Oljan innehåller enbart avocado och blad från avocadoträdet. På deras hemsida (obs lite jobbig flash-variant) beskrivs kort hur oljan framställs:
"After washing the carefully selected avocados, seeds and rinds are thrown away. Using cold extraction technology, extra virgin oil is obtained by centrifugation at a maximum temperature of 40 degrees Celsius.

This process ensure the quality of the oil which, by not being subjected to high temperatures, maintains all its nutrients, aroma and almond-like flavor."
Passar alltså bra in i kategorin "raw food" som inte får hettas upp i över 42 grader Celsius men har en kokpunkt på hela 225 grader så den fungerar varm också.
Har du själv smakat avocadoolja? Vad tyckte du om den? Berätta gärna om dina erfarenheter och smakupplevelser av avocadoolja.


***

3 kommentarer:

Kim sa...

Jag är allmänt dålig på att testa annat än olivolja... men blir alltid så sugen när jag läser om andra oljor, men sen så försvinner det ur hjärnan (för lite plats, måste be om utökat minne). Men just avokadoolja låter ljuvligt!

Åsa sa...

Kim - Jag med. Dristade mig till att pröva hasselnötsolja en gång och nu denna gudomligt goda avokadoolja. Tips är annars att faktiskt göra ett besök på oljebutiken i Haga. De har ju smakprov på i stort sett allt där. Det är ju en utmärkt försäljningsmetod de har där. I alla fall för en sån som jag som inte tycker om att lägga en massa pengar på olja/vinägerflaskor om jag inte vet att innehållet är gott.

Lovar att du ska få smaka när du kommer hit ;-)

Katarina sa...


tack för tipset. Jag har aldrig testat avokadoolja men blev väldigt sugen efter att ha läst ditt inlägg. Vilken magisk bonus med stjärnorna!! Låter som en fin present till någon man tycker om :) Själv använder jag oftast olivolja & rapsolja. Dags att upptäcka fler oljor!!

Related Posts with Thumbnails