onsdag 12 september 2012

Ärtpesto à la Miss Meister


Jag har aldrig varit särskilt förtjust i basilika. Varken torkad eller färsk. Och desstuom, med tanke på denna horribla upplevelsen, är klassisk pesto således inget som finns i Miss Meisters kök. Vad det egentligen är med smaken av basilikan jag inte gillar har jag aldrig kommit på. I övrigt både gillar jag och använder de flesta örter och kryddor som går att få tag på här i Sverige. I sommar har dock något förändrats. Förvisso inte i nivå med min stora kärlek men jag äter basilika som aldrig förr.

I samband med att jag försöker tömma frysen (inte helt okomplicerat då jag hela tiden lagar mat till nya lunchlådor att frysa in) fanns en öppnad påse med ett gäng ihjälfrusna ärtor i. Så. Vad annat att göra än ärtpesto. Resultatet blev en illgrön och smakrik pesto. Till saken hör den att en annan är av det mindre konservativa slaget och använde mixern, istället för morteln som brukligt är, för ändamålet i fråga. Dessutom ingick varken vitlök, pinjenötter eller parmesan. Så om det nu blev en pesto i ordets rätta bemärkelse är väl en sanning med modifikation. Hur som blev jag väldigt nöjd med mitt matalster. 
Den stora frågan var bara: Vad göra av den?
Ärtpesto
drygt 1 dl

150-200 g frusna ärtor
bladen av nästan en hel kruka basilika
1- 2 msk olivolja
flingsalt
1 tsk tomatvinäger

Koka de frusna ärtorna i någon minut eller två. Häll av vattnet och pytsa över dem i mixern. Knipsa av basilikabladen med hjälp av tummen och pekfingret och lägg dem tillsammans med ärtorna. I med flingsalt, knappt en matsked olivolja och tomatvinäger. Mixa tills allt blivit en slät och fin röra. Lite beroende på mängden ärtor så varierar även mängden olivolja. Bättre att hälla i lite i taget än för mycket redan från början. Smaka av. Tillsätt eventuellt lite svartpeppar också.


Smaklig spis!

***

2 kommentarer:

Ilva sa...

crostini med ärtpesto? quinoa och milda grönsaker med ärtpesto? spä ut den så det blir en krämig soppa? puss

Åsa sa...

Ilva - Tack för tips! Blandade med ricotta och in i ugnen med ett gäng cocktailtomater. Också gott. Men jag tror minsann jag gjort mitt första tilltuggsgoja ;-) Crostini och ärtpesto borde gilla varandra.

Related Posts with Thumbnails