tisdag 31 juli 2012

Sallad på rödbetor och röd quinoa

Som den rödbetsälskare jag är kan jag lova att säsongens första små mjälla sötsaker kokas och inmundigas med smör och eventuellt lite salt. No more. No less. Om det nu råkar vara så att man får kokta rödbetor över en dag, så går det alldeles utmärkt att blanda dem i en sallad. I mitt fall åt jag just denna sallad vid midsommar. Före det jag fått tag på årets rödbetsprimörer. Och före matförgiftningen, efter vilken jag inte stoppat ett enda salladsblad i min mun.

Men låt inte det avskräcka er från gröna blad.
Trots allt är det vanligare att åka på matförgiftning genom att äta döda djur. Till och med salladen blir ju vanligtis smittad av köttet. Enligt Livsmedelsverket och Smittskyddsinstitutet är Campylobacter en vanlig orsak till magåkommor i landet och smittat vanligtvis genom att äta djur. Salmonella drabbas man till största delen utomlands eller genom importerat kött. I Miss Meisters kök tillagas som bekant inte döda djur överhuvudtaget så källan till vad som orsakade min matförgiftning är således fortfarande en gåta. Till skillnad från infektionssmitta av levande mikroorganismer som Salmonella, Campylobacter, EHEC m. fl. är det högst troligt det var bakterier av någon sort jag drabbades av. Exempelvis Clostridium perfringens som finns naturligt i jorden och som utvecklar ett slags bakteriegift i tarmen. Men om det var från potatisen, jordgubbarna, salladen eller vad har jag inget svar på för jag anmälde det aldrig eller lämnade diverse prover till miljö- och hälsoskyddskontoret vilket man egentligen bör göra. 

Med tanke på det förhållandevis svala vädret vi haft i sommar tror jag fler kommer klara sig ifrån de annars så  klassiska matförgiftningarna under "rötmånaden". Men det skadar alldrig att vara extra försiktig i dessa äta-mat-ute-tider så kolla in SMI för tips och råd om hur du bäst undviker magplågorna.


Sallad på rödbetor och röd quinoa
2 port

200 g rödbetor
2-3 dl kokt röd quinoa
ca 100 g blandad grönsallat
valnötsolja
flingsalt
några skvätt granatäppelvinäger

Använd redan kokta, skalade och kalla rödbetor. Skär i bitar. Blanda med kokt, avsvalnad/kall röd quinoa. Skölj salladsbladen o r d e n t l i g t. Slunga och göra av med vattnet på valfritt sätt. Blanda sedan med rödbetorna och quinoan. Ringla över någon matsked valnötsolja. Smula flingsalt över och stänk över några droppar granatäppelvinäger. Vänd om allt, gärna med händerna, och servera med detsamma.


Smaklig spis!

***

2 kommentarer:

Kim sa...

Man tror man är stålkvinnan som klarar det mesta, tills man ligger där i matförgiftningsplågor... urk.
Snygg sallad, och god förmodligen! Rödbetor åt jag senaste igår... så.jäkla.gott.

Åsa sa...

Kim - ja du vet ju hur det är. Tror aldrig jag är så ynklig som vid just magsjuka. Totalt försvarslös.
Rödbetor är den nya spenaten - Superwomen we are!

Related Posts with Thumbnails