torsdag 12 juli 2012

Mina smultronställen

Tack, Victoria för smultronsticklingarna!
Sommaren är ju den tid de flesta (som har ett arbete) har semester. Och aldrig letas det smultronställen som nu. Jag har varken semester eller ekonomi att ge mig ut på utflykter så mina smultronställen är istället matlagningsprogram och kokböcker.
Långt innan matbloggarnas tid fanns ett och annat matlagningsprogram på tv som jag roades av. Vem minns inte Floyd, suputen som reste världen runt och flyttad in både främmande mat och vin i våra vardagsrum. Om de visats idag vet jag inte om jag uppskattat dem lika mycket som då men en favorit var de brittiska radarparet Clarissa Dickinson Wright och Jennifer Paterson i Two Fat Ladies. Med rödlackerade naglar, smycken och gud vet vad, använde de mer fingrar än redskap i maten. Det är något vi aldrig skulle se bland kända tv-kockarna idag. Där används skedar, gärna sköljda i vatten mellan gångerna. Och ja, inget ont om det,  hygien i köket är a och o (som om jag inte visste det!) men ibland tycker jag ändå det är befriande att se kockar använda fingrar. Ja till och med hela händerna, och då inte bara i bröddegen utan även i matlagningen. Däremot har jag idag lite svårt för allt för mycket ringar och dinglande armband på folk som har händerna i maten.

Som ni vet är Jamie Oliver en av mina större inspiratörer när det kommer till matlagning. Jag har sagt det förr och säger det igen men jag tycker det är befriande att se hur han handskas med maten och inte är han rädd för att använda de redsakp som finns nära till hands, oavsett de är gjorda för ändamålet i fråga eller ej. För att vara en icke-vegetarian tycker jag dessutom hans recept är tillräckligt intressanta för att locka en vegetarian som jag. Och när jag tänker tillbaka är det nog just brittiska matlagningsprogram som har haft störst inverkan på mig och inspirerat till mitt växande intresse för att både odla och ta mig an matlagningsutmaningar i köket. Dock måste jag säga att trots det enorma utbudet av diverse matlagningsprogram är det förvånansvärt lite vegetarisk matlagning. Grönsaker ses fortfarande i stor utsträckning endast som tillbehör och sallader är något för folk som "tänker på vikten".


Förra sommaren visades Det søde liv på svt, ett danskt program med konditorn Mette Blomsterberg som bakade och bakade den ena godsaken efter den andra. Ett program helt i min smak men dessvärr är sötsaker något jag måste ägna väldigt begränsad tid åt. Så de är inte utan att jag blev glatt överraskad då jag upptäckte serien som svt visar i sommar.
Just nu* visas nämligen Det goda livet med Hugh Fearnely-Wittingstall (en brittisk produktion med orginaltitel River Cottage). Han är också en av dem som odlar själv, liksom Jamie Oliver, och gärna går ut och plockar färska grönsaker och krydder till sina matlagningsprogram. Dock är han som de flesta andra tv-kockar en karnivor av stora mått som ger sig ut på jakt och fiske, så jag har inte följt hans program på väldigt länge. Därför blev jag både glad och exalterad då jag upptäckte att serien som nu visas handlar om enbart vegetarisk mat! Jorå, Hugh utmanar sig själv och har alltså gjort en hel programserie fylld av grönsaker och rotfrukter. Dock inte helt vegan för där förekommer både ägg och diverse mejeriprodukter. Men allehanda döda djur slipper vi i alla fall.
Programmet visas på fredagar kl 18:15 och repriserna är på helt knäppa tider. Jo, det är faktiskt obegripligt varför repriserna är lagda på lördagar och söndagar på tider som klockan 05:10, 22:45, 03:05, 23:10 osv. Tyvärr visas Det goda livet inte i svtplay så det gäller att boka sin tv-tid på fredagarna ett par veckor framöver.

Och som om att programmet inte var nog har Hugh såklart gjort en kokbok med enbart vegetariska recept.
Jag tror sannolikt att River Cottage Veg Every Day! skulle falla Miss Meister i smaken. Väldigt mycket så.


Vad har ni för smultronställen? Och kanske hittar ni dit även under andra tider på året än just sommaren?


***

Ursprung: 29 juni 2012

1 kommentar:

Sara Wittemyr Wiberg sa...

Jag gillar också Hugh på River Cottage. Jag behöver inspiration för att äta mer vegetariskt och hans mat är precis sån som jag gillar. Och Jamies okonstlade matlagning är ju bara toppen!

Men vem kom att programmen inte skulle visas på SVT play? Dumt påfund...

Hälsningar

Sara

Related Posts with Thumbnails