torsdag 31 maj 2012

Ugnsbakade tomater och zucchini

Förra veckan blev det plötsligt högsommarvarmt. Syrens vackra vita och lila blommor exploderade och de små ljusa sköra vårbladen på träden hann nästa bli fullfärdigt stora och mörkgröna. Den i början av veckan kvalmiga värmen fick mig ur balans på direkten men så lättade det en aning till helgen och jag kunde andas igen. Nu i veckan har det å andra sidan blivit ett ganska kraftigt väderomslag igen. Regn, iskalla vindar, kvalmigt, åska om vartannat. Som att vädret inte riktigt kan bestämma sig. Nog om vädret (herre jösses, vad skulle vi prata om egentligen om inte vi hade vädret??).
Hur som helst växer det så det knakar ute i odlingslotten. Där är tyvärr svårodlat för grönsaker men där finns rabarber, krusbär, vad jag tror är smulgubbar (rosa blommor och ganska små jordgubbar som sällan blir någon skörd att tala om då gråsuggorna äter upp dem innan de hunnit växa till sig), smultron, dragon, mynta, timjan, gräslök och säkert någon mer örtkrydda jag glömt av för stunden. Tidigare fanns där även citronmeliss och oregano men de var så stora och träiga och tog över så mycket av de mindre örterna så de har rensats bort genom åren.

I takt med att värmen ökar minskar min aptit och jag har svårt att laga riktiga maträtter. Det blir ett par morötter här, lite tofu där. Några kalla kikärter och en sallad. Eller som häromdagen då de sista cocktailtomaterna åkte in i ugnen tillsammans med några skivor zucchini. Det blev helt enkelt inte mycket mer än så till lunch. Eftersom jag fortfarande njuter av nyhetens behag vad gäller Smetana så fick det även bli en klick sådan på toppen.
Ugnsbakade tomater och zucchini
1 port

En kvist cocktailtomater
ca 1 dm zucchini
olivolja
oregano
koriander
mejram
chiliflakes
flingsalt
svartpeppar

Skölj grönsakerna. Skiva zucchinin i halvcentimetertjocka skivor. Stänk lite olivolja i botten på en ugnsfast form. Lägg i grönsakerna. Krydda med torkade örter, salta och peppra. Ringla över lite olivolja och sätt in i ugnen på 200 grader i ca 25-30 min.
Servera med en klick Smetana.


Smaklig spis!

***

1 kommentar:

vegetablej sa...

Yummy! I've been making roasted vegetables lately and adding coriander seed, ground up, with the other herbs and I like it.

It's not hot here today-- we have rain and cold winds, but still summer is sprinting up on us in spurts and fits.

Thanks for the birthday wishes. I wish you fair weather for your garden,

I translated your page with google and it was mostly understandable, but somehow I don't think "smaklig spis" can be "bon fire" :)

Related Posts with Thumbnails