torsdag 22 mars 2012

Vatten i kranen


Det finns en del saker jag är tacksam över i livet och andra saker är mest sorgliga och smärtsamt. Oftast undrar jag varför jag lever överhuvudtaget. Men lever gör jag ju trots allt och det jag är allra mest tacksam över är vårt rena och goda dricksvatten i kranen. Vi kan i princip dricka vattnet ur toalettstolen. Det är därför med stor sorg jag åter igen tvingas inse att svenskar köper galet mycket vatten på flaska. Enligt en artikel i G-P idag (i papperstidningen samt på nätet endast för +kontoinnehavare) har den totala konsumtionen sedan 2006 tydligen minskat. Med hur mycket/lite framgår inte av texten. Vad som är tydligt är däremot att det har skett en förändring vad gäller bubbelvatten och så kallat stilla vatten. Konsumtionen av stilla vatten på flaska har ökat med 88 % de senaste fem åren! Hur sjukt är inte det? Särskilt när buteljerat kranvatten kostar 2000 gånger mer än vattnet som kommer när vi vrider på kranen. Tydligen köper svenskar nära 12 miljoner liter stilla vatten på flaska. På ett år.
Sjukt.

Jag har sagt det förr och säger det igen att det är mer eller mindre korkat att köpa kranvatten tappat på flaska. Den beskärda del av vattenflaskor borde åtminstone gå till de som är i desperat behov av rent vatten! Och det är alltså inte vi i Sverige som har problem med förorenat vatten.


Idag är det internationella världsvattendagen, en årligt återkommande dag sedan 1993 med syfte att lyfta och synliggöra vikten och behovet av rent vatten i världen. Temat för i år är Hållbar vattenanvändning för tryggare matproduktion. Det ni. Det tål att smaka på.
Och som ni vet dricker vi i snitt bara 2-4 liter vatten per dag så uppenbart är att vår vattenförbrukning går åt till så mycket mer. På ett dygn använder vi ca 160 liter vatten per person. I snitt är det fördelat enligt följande:

  • 10 liter för dryck och mat
  • 30 liter för toalettspolning
  • 30 liter för disk
  • 20 liter för tvätt
  • 60 liter för personlig hygien
  • 10 liter för övrig användning
Se här på en snabb och enkel info om mat och vatten
(som jag tyvärr inte lyckats få över i rätt format att passa här i bloggen)

Ta nu ett steg längre bak i produktionskedjan vad gäller vår livscykel. Produktionen av ett kilo biff förbrukar så mycket som 15 000 liter vatten medan det går åt endast 1 500 liter till att få fram 1 kilo vete.
En miljard människor lever med kronisk hunger. Det vill säga 1/7 av jordens befolkning, ca 14 %, främst på grund av torka och bristen på vatten. Världens befolkning nådde nyligen den eminenta summan av 7 miljarder och förväntas stiga med ett par miljarder inom överskådlig framtid. Samtidigt väntas även köttkonsumtionen öka och då inte i relation med befolkningsökningen utan beräknat på antal kilo per person. Den är idag redan hög, 37 kg per person och år (med undantag från mig och alla vegetarianer och veganer dårå) och beräknas öka till 52 kg per person och år.
Maten vi äter förbrukar alltså bra mycket mer vatten än dricksvattnet vi slurpar i oss. Och enligt punkterna ovan mer än så. Dock går ca 70 % av jordens vattenförbrukning åt till jordbruk och djurhållning.




Som om detta inte var tillräckligt ska tilläggas att transporten av 1 liter förpackat vatten lämnar 1000 gånger större koldioxidutsläpp jämfört med samma mängd kranvatten. Dessutom kräver kranvatten inga förpackningar.
Så, kan vi sluta köpa buteljerat kranvatten nu då? Okej?

Minns paniken jag fick när detta sprutade ur mina kranar.

Läs gärna fler och mer utförliga inlägg om vatten, vattenslöseri, tillgången till rent vatten,


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails