onsdag 7 mars 2012

Urtjusiga nudelförpackningar och en snabblunch


I höstas hittade jag dessa svarta risnudlar på Gröna Boden i Göteborg. Förpackningen är bara så urtjusig. Ja, jag har en lite konstig inställning till detta med mat och dess förpackningar och det är inte första gången jag faller pladask för en förpackningsdesign. När jag vid ett senare tillfälle fick syn på fler av den snygga nudelförpackningen kunde jag helt enkelt inte låta bli att pröva några fler sorter. Vad sägs om pumpa- och ingefärsrisnudlar? Eller sötpotatis- och bovetenudlar? Ja, nyligen skrev jag om dessa nudlar och hade lagat Sticky aubergine som jag åt med just udonnudlarna på brunris. De är de lite klibbiga av sig och trots att jag spolar iskallt vatten direkt efter kokningen så får nudlarna en lite stabbig textur när de värms igen i stekpannan tillsammans med diverse grönsaker. Men jag tycker ändå de är ett gott alternativ till den annars lite för vanliga pastan jag mumsar i mig.


Pumpa- och ingefärsrisnudlar med pak choi och grönkålsstjälkar
2 port

1 bunt Pumkin, ginger and rice noodles (ett paket innehåller 3 buntar)
2-3 små pak choi-knippen
100 g grönkålsstjälkar eller broccoli
1/2 gul paprika
1 bananschalottenlök
olivolja
svartpeppar
japansk soja
ev salt

Förväll bitar av grönkålsstammar/broccoli. Skala och hacka löken. Fräs på medelvärme i olja. Skölj och strimla pak choi och paprika. Tillsätt paprikan i lökfräset och stek en stund innan resten av grönsakerna tillsätts.
Krydda med svartpeppar och häll över ett par tsk japansk soja. Låt puttra ihop någon minut. Smaka av. Salta om inte sojan är tillräckligt salt för din smak eller använd kinesisk soja som är saltare i sig än japansk soja.
Servera med risnudlar och sojasås.


Smaklig spis!


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails