måndag 3 oktober 2011

Visst var det väl alldeles nyss?


Persikor och nektariner sjunger nu på allra sista versen. Persikor har jag förresten inte ens sett på några veckor men nyss la jag vantarna på en korg med små nektariner som såg fina ut. Så varför inte passa på att använda dem i maten också och inte bara till frukost, mellanmål, kvällsmat, bakverk och desserter. Jag ska erkänna att jag varit dålig på kalla, fruktiga sallader i sommar. Det finns ett och annat spöke bakom det som förmodligen kommer en förklaring till i bloggen vad det lider.

Lunchen i skålen ovan är enkelt. Bara blanda kokta glasnudlar, går bra både varma som kalla, en nektarin i bitar, flingsalt och så har jag faktiskt fuskat med färdig speciell söt chillisås från Madam Pum på flaska. Gillar man vanlig sojasås bättre så går det också bra att ta istället.

midsommar 2011

För övrigt känns det som att det var alldeles nyss mitt köksbord såg ut såhär. Faktum är att det redan gått över tre månader sedan dess. Precis som när jag börjat vänja mig vid jordgubbar och bigarråer är deras tid förbi. Likadant är det med färska aprikoser, sharon och en del andra säsongsbetonade frukter och bär. Bland de absoluta favoriterna hör just nektariner och persikor. Till helgen kommer ni för ovanlighetens skull få ett efterrättsrecept av mig, vilket det inte direkt dräller av här i bloggen. Det blir ju inte så länge att vänta som vi behöver göra tills de här röda söta godsakerna står på bordet igen. Det är bara 8-9 månader kvar ;-)



Tills vi ses igen hoppas jag ni alla får en bra start på höstiga oktober.


***

3 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Ja tänk vad tiden springer fram, man hinner inte ens dofta på alla färska frukter innan de försvinner igen! O.o Vilket spännande recept, jag har aldrig tänkt på att blanda nektariner och chilisås! Hmm... Får testas ;)

Mårtenssons kök sa...

Nu har vi kikat in hos dej några gånger och det är väl på tiden vi gör ett litet avtryck också:)

Vilket bra sätt att blanda god frukt i maten, lite hetta passar ju riktigt bra till den söta nektarinen.

Åsa sa...

Alexandra - oh, definitivt! Jag har ofta frukt i maten. Päron och äpplen är goda med t ex kikärter och kål/fänkål/spenat/lök och vad för grönsaker man nu kan fräsa till i stekpannan. Nektariner är ett måste i maten. Och avocado är god lite lagom ljummen. Man kan blanda i precis på slutet i något stekt/wokat.

Mårtenssons kök - Så trevligt! Välkomna hit. Jag vet hur det är med kommentarer. I min bloggs begynnelse var jag själv mer frekvent med kommentarer. Nu går det mer i vågor. Läser definitivt fler matbloggar än vad jag hinner kommentera. Men trots allt är det alltid roligt med ett litet avtryck :)

Chili och nektarin är verkligen gott tillsammans. Också gott med chili/papaya/mandarin/lime - i sockerlag som efterrätt men också gott till exempelvis glasnudlar eller i rispapper.

Related Posts with Thumbnails