onsdag 26 oktober 2011

Svarta risnudlar med morötter och belugalinser


För några år sedan testade jag svart pasta. Den såg så läcker ut. Verkade vara ett kul inslag på mattallriken (och visst ser det läckert ut!) som annars har en tendens att bli rätt så brun, trots det stora innehållet av grönsaker. Men den var (och är väl fortfarande) färgad med "bläck" från bläckfiskar. Jag kan säga att jag åt den pastan bara två gång och aldrig mer. Den liksom växte i munnen på mig.


Men jag kunde inte riktigt släppa fascinationen över den svarta färgen. Så gissa om jag blev glad när jag fick syn på dessa nudlar på Gröna Boden. Jorå. De är risnudlar gjorda på svart ris (fast de mest ser ut som söta lakritsstänger!) Inga färgämnen där inte så lång ögat kan nå. Råkade koka två minuter för länge (är van vid fullkornspasta och glömde av mig) men annars var de toppegoda. Och bäst av allt, de blev nästan lite mer åt det lila slaget än svart i kokt tillstånd :)
För övrig är bilderna (förutom den ovan på nudelpaketet) tagna med nya Nokia N9, av vilken jag för närvarande är utsedd testpilot för. Den smarta mobilen med en 8-megapixelkamera med Carl Zeiss-optik. Nu är det bara så att min dator har gått och blivit osams med bildhantering, filmvisning och annat som får fläkten att rusa på högvarv, till och så att den bara lägger av. Därför har jag halverat bildstorleken för att ens kunna hantera och lägga upp bilder här utan att datorn ska svimma av utmattning. Har inte helt hittat rätt med kameran men det ger sig med tiden hoppas jag.


Svarta risnudlar med morötter och belugalinser
1 port

2 morötter
1/4 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tumstor bit färsk ingefära
koriander, malen
svartpeppar
bockhornsklöver (rosta och mortla frön alt. färdigmalen)
olivolja/rapsolja
1/2 citron, pressad
sojasås (kinesisk)
100 g kokta belugalinser

Skala och slanta morötterna. Koka upp vatten och lägg i morotsslantarna. Låt koka ca 3 min. Föredrar ni riktigt mjuka morötter så koka dem naturligtvis längre. Koka upp vatten till risnudlarna och låt koka enligt förpackningen. Hacka under tiden lök, riv eller hacka vitlöken och ingefäran och fräs i oljan. Vad gäller kryddning brukar jag först torrosta några korn och frön i en stekpanna och sedan mortla. Om inte så använder jag redan malda kryddor förutom svartpepparn till vilken jag använder min finfina pepparkvarn.
Morötterna som runnit av i ett durkslag eller ångat av sig i kastrullen, läggs i stekpannan med löken och kryddorna. Tillsätt pressad citronsaft och sojasås. Vänd till sist i de redan kokta belugalinserna. Om ni som jag kokar en större mängd vid ett tillfälle och sedan fryser in i hundragramsportioner så är det bara att ta fram en burk och ställ den i varmt vatten medan allt det andra görs.
Vill ni så salta lite också. Jag tycker oftast det räcker med sojasåsen men det är såklart en smaksak. Jag saltar sällan kokvattnet för t ex potatis, pasta och grönsaker utan använder oftast flingsalt på slutet vid servering.



Smaklig spis!

***

5 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Vilka vackra färger! Jag har varken sett eller provat svarta risnudlar. Detta måste genast åtgärdas!

Åsa sa...

Ann- Louise - Jag säger bara en sak - Gröna Boden! Helt otippat hittar jag ofta saker där jag varken visste eller kunde ana fanns :)

Fröken Dill sa...

Stiliga nudlar!
Jag gillar inte heller smaken av bläckfiskbläck, smakar oljigt på något sätt...

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Tufft med svarta nudlar som INTE är färgade med bläckfiskbläck (jag håller med dig - uuää!) och lila låter ju ännu bättre =D Tack för ännu ett spännande recept, du är en sådan inspirationskälla!

Åsa sa...

Fröken Dill - ja, det var en underlig smak, ganska subtil ändå, som inte alls tilltalade mig.

Alexandra - åh, tack snälla! så roligt att du inspireras. Det glädjer mig.
Och ja, finns det något finare än lila ;) NOT :D
Nu har jag även lila kål hemma och nästa gång jag ser lila blomkål får den åka ner i matkassen.

Related Posts with Thumbnails