måndag 12 september 2011

Rödbetsråkost med äpple och pepparrot


Nu har det regnat nästan hela dagen och jag har skrivit och skrivit på en artikel/långt inlägg som har allt annat än med mat att göra. I takt med att vinden tog nya tag och regnet blev mer ihållande tappade jag både fart och koncentration för att fortsätta. Ämnet, Sveriges arbetsmarknadspolitik och den nu så omtalade FAS 3 i Jobb- och utvecklingsgarantin, tog också musten ur mig och har gjort mig på ganska dåligt humör. Dessvärre har det pågått så länge nu och inte verkar det finnas någon ljusning i sikte. Men det hindrar mig inte från att fortsätta. Behöver bara en paus i eländet. Och då hittade jag denna soliga och färglada bild på min favoritrotsak - rödbetan!


Eftersom jag rivit ett otal rödbetor och blandat med äpple och annat smått och gått kan jag inte för mitt liv förstå varför jag inte skrivit om det tidigare i bloggen. Men så efter en snabb sökning hittade jag en post, från alldeles i början av min bloggkarriär. Innan jag ens hade någon digitalkamera. I det sjunde inlägget jag gjorde i bloggen finns en variant av rårivna rödbetor, äpple och pepparrot. Det är en blandning jag fastnat för och allt som ofta återkommer till. Nu kör jag allt i min finfina nya mixer istället för att riva för hand. Vintertid blir de oftast med apelsin i men nu duger gott och väl citronen till. Kanelen hoppar jag också över. Smaksätter lite efter humör. Byter till exempel ibland ut pepparroten mot färsk ingefära.


Rödbetsråkost med äpple och pepparrot
1 port

1 stor rödbeta
1 grönt äpple
1 tsk riven pepparrot (alt mängd efter personlig smak)
1 skvätt kallpressad olivolja
1-2 klyftor citron, pressad
flingsalt


Skala och skär rödbetan i bitar. Tvätta äpplet, skär bort kärnhuset och dela även det i bitar. Har du färsk pepparrot så skala och skär även den bitar. Har du riven pepparrot på tub så klicka ut ca 1-2 tsk eller mängd beroende på hur väl du gillar pepparrot. Lägg allt i mixer och kör. Tillsätt citronsaft, olivolja och salt. Kör/pulsa en kort stund till. Klart.


Smaklig spis!



***

4 kommentarer:

em sa...

Så gör jag också - jättegott!
Margaretha

Fröken Dill sa...

Spännande!
I år har jag faktiskt lyckats odla rödbetor. Jag är stolt som en tupp för denna rotsak är inte helt lättodlad.
Hälsar fröken Dill

Musikanta sa...

Hittade till din blogg genom Margaretha. Eftersom både maken (MM) och dottern (Mirren) är laktovegetarianer vill jag gärna lägga till dig i min länk- och blogglista om du inte har något emot det.

Har jättedålig fantasi när det gäller vegetariska rätter (det är MM som lagar maten för det mesta) och tycker det därför är roligt att läsa din blogg och få lite tips! Ska genast inköpa rödbetor :-)!
Hälsningar Musikanta

Åsa sa...

Oj oj oj, jag missar att svara i kommentarsfältet! En riktig slarvmaja är vad jag blivit den senaste tiden.

Margaretha - Snabbt och enkelt och så kan man krydda med lite vad man känner för dagen. Gott att blanda i gröna russin eller lite solrosfrön också.

Fröken Dill - Mycket imponerad! Jag har försökt två gånger men det blev inte mycket till skörd.

Musikanta - Du är mer än välkommen hit. Det är bara kul om du hittar något användbart som du gillar.
Jag använder mjölk, yoghurt och ibland grädde i maten men väldigt sällan. Mjölken går mest åt till kaffet ;) Så förutom äggen så är nästan all mat jag lagar vegansk. Bakningen däremot är allt annat än vegansk.

Related Posts with Thumbnails