onsdag 20 juli 2011

Ugnsbakad aubergine med vitlök och dragon


Mer inspiration av Yotam Ottolenghi fick jag av den här korta film där han ugnsbakar auberginer. Jag hoppade över såsen han blandar till men det smakade bra tillsammans med en klick turkisk yoghurt också. Dessutom stoppar jag ju vitlöken i auberginen istället för i såsen. Ottolenghi använder timjan och jag råkar ha en nästintill vildvuxen dragon i min odlingslott så därför blir det dragon i mitt recept.


Ugnsbakad aubergine med vitlök, dragon och granatäpple
2 port

1 aubergine
2-4 vitlöksklyftor
ganska mycket olivolja
havssalt
rikligt med färsk dragon

Sätt ugnen på 200 grader. Tvätta och dela auberginen på längden i halvor. Skär kryss genom aubergineköttet, liksom på pumpan till soppan, och lägg med skinnsidan nedåt i en ugnsfast form. Häll över rikligt med olivolja. Riv 2-4 vitlöksklyftor och gnid in dem i auberginen. Tryck ner rivet mellan springorna. Salta och strö över färsk grovhackad dragon. Peta gärna ner även salt och dragon mellan springorna i auberginen.
Ta ett glas vin under auberginen bakas i ugnen, ca 40 minuter.
Garnera med granatäppelkärnor och servera med turkisk yoghurt. För en hel middag är det gott tillsammans med exempelvis enkel och ljummen sallad på färskpotatis och kapris som du hinner koka och blanda ihop under tiden auberginen står i ugnen.


Smaklig spis!

***

Related Posts with Thumbnails