torsdag 26 maj 2011

Mera vatten


Trots att barns rättigheter är mitt fokus, och har varit sedan jag för snart femton år sedan fick FN:s barnkonvention i min hand (egentligen startade det långt innan dess, fast det förstod jag inte då när örfilarna fortfarande sved på kinderna), så kan jag inte släppa vattnet. Det må se ut som det gör i världen med orättvisor, krig, förödelse och utnyttjandet av människor som inte verkar ha några som helst gränser men ta mig tusan, utan vatten överlever vi inte på något som helst sätt. Smutsigt vatten och brist på sanitet dödar dessutom fler människor i sjukdomar än vad som faller offer för krigets vapen.

Kan ni tänka er att det finns fler människor på jorden har tillgång till en mobiltelefon än en toalett. Jag har skrivit det förut och skriver igen, varje 20:e sekund dör ett barn på grund av bristen på rent vatten. Diarré dödar fler barn under 5 år än AIDS, malaria och mässlingen tillsammans. Mer fakta om bad bristen på vatten ställer till det för oss människor går att läsa här på Water.org.

Jag fullkomligt älskar att bada, simma och hade jag bara kunnat hålla andan längre skulle jag inte ha någonting emot att spendera mer tid under vattenytan än över. Lite ironiskt dock med tanke på att min främsta uppgift nu för tiden är att hålla huvudet över vattenytan. Jag älskar att bada badkar, duscha och bara låta vattenstrålarna träffa huden i ett aldrig sinande flöde...
I perioder har jag tävling med mig själv. Den går till så att jag kortar ner min duschtid något så kolossalt. Det får bara ta ngr få minuter att tvätta både kropp och hår och naturligtvis stänger jag tex av vattnet medan jag tvättar håret. Efter ett visst antal superkorta duschar får jag ta mig ett härligt bad. Ibland glömmer jag av tävlingen och låter mig förföras av det underbart strilande vattnet på min rygg.
Mitt badkar är förhållandevis litet och vet inte riktigt hur många liter det rymmer. Tanken är dock hissnande att miljontals människor inte ens har tillgång till hälften den mängd vatten mitt lilla badkar rymmer. Och inte medräknat det vatten jag kokat te och kaffe av. Vattnet jag diskat i. Vattnet jag flera gånger spolat ner i avloppet. Vattnet jag tvättat händerna med. Vattnet jag borstat tänderna och sköljt munnen med. Vattnet jag tvättat kläderna i.


Det är en faslig lyx vi lever i med rent färskt och drickbart vatten - till och med i våra toaletter! Nu är det verkligen dags att börja tävla med mig själv igen.

Här finns fler inlägg jag skrivit om vatten och vikten av ha tillgång till rent vatten och sanitet.


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails