onsdag 19 januari 2011

Rostad brysselkål


Brysselkålens tid är snart förbi. Nu får vi vänta till hösten innan det är säsong för de rara små kålhuvuden. Brysselkålen är säkert en grönsak man antingen älskar eller hatar. Den har en tendens att bli lite besk när man kokar den och smakar då bäst ihop med dressing innehållande bland annat söt, men stark, senap. Vill du undvika den eventuellt beska smaken kan jag tipsa om att rosta brysselkålen i ugnen. Det är garanterat det godaste tillagningssättet för brysselkål - även kallad rosenkål.

Ansa och dela brysselkålen i halvor. Lägg i ugnsfast form och häll över olivolja. Vänd i en riven vitlöksklyfta och avsluta med lite flingsalt. Rosta i 180-200 grader i ugnen ca 45 min. Kålen ska bli nästan lite knaprig innan den är klar. Servera med t ex en sojakorv (dock måste man se upp som vegan om det är äggvitepulver eller ej i vegkorvarna).


Smaklig spis!



***

1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

Åh, så ska jag testa att tillaga dem. Är lite mitt i mellan när det gäller just brysselkål. Några gånger har de varit för beska till och med för mig som inte brukar vara så känslig för det. Men jag kan tänka mig att de blir mildare i ugnen. Tack för tipset!

Related Posts with Thumbnails