torsdag 6 januari 2011

Pumpasoppa med sauterad skogssvamp

Det händer inte ofta men ibland överträffar jag mig själv i köket. En kväll mellan jul och nyår gnuggade jag händerna och belägrade mig i köket under några timmar. Resultatet lät inte vänta på sig. Tänk, jag slutar aldrig förundras över hur fort det kan gå att äta något som tar så lång tid att tillreda.
Pumpan/squashen rostade jag faktiskt dagen innan och sparade som ett slags mos/puré i kylen till nästa dag då jag kokade upp buljong och gjorde klart resten av soppan. Jag har fortfarande ingen ny stavmixer efter den tragiska döden tidigare i år... eller nej, det var ju faktiskt förra året, men men, skam den som ger sig. Med gaffel och sil kommer man långt!



Pumpasoppa
2-4 port

1 butternut
1 vitlök
timjan
örtsalt
olivolja
3-5 dl grönsaksbuljong
ev 1/2-1 dl grädde
färsk koriander, finhackad

Dela pumpan på mitten och gröp ur kärnorna. Skär rutmönster i fruktköttet och lägg halvorna i en ugnsfast form. Dela vitlöken på tvären, med skal kvar, och lägg en halva i hålen på vardera halva av squashen. Lägg även i timjan. Använd gärna färska kryddor av timjan och rosmarin om du gillar det. Mitt i vintern kan det förstås vara svårt att få tag på bra färska kryddor så använd torkade istället. Salta och ringla över olivolja och rosta i ugnen, 220 grader, i ca 45 min. Eller med andra ord ända till pumpan är helt mjuk.


Skrapa sen ur köttet från skalet och kläm ut vitlöksklyftorna ur skalen. Om ni som jag saknar stavmixer, mixer eller annan brukbar elektrisk köksapparat så mosa allt ordentligt med en gaffel (ja, jag har ju inte ens en potatisstöt). Hit alltså, gjorde jag ena dagen och fortsatte med resten dagen efter.


Nästa moment för en manuell soppa blir att köra allt genom en sil. Jorå. Det går och det blir bra till slut. Tar bara lite extra tid och muskelkraft. Det blev bara en matsked kvar. Främst bestående av den torkade timjan. Så tillbaka med moset/purén i en kastrull. Koka under tiden upp buljongen till att späda moset/purén med. Jag är alltid rädd att göra för tunn soppa men å andra sidan riskerar jag att istället göra tunn puré/übertjock soppa. Häll alltså inte i all buljong på en gång, utan ta en dl i taget för på så sätt försöka hitta rätt tjocklek. Rör gärna i 1/2-1 dl grädde också och fortsätt tills du får en lagom krämig soppa.


Sauterad skogssvamp
2-4 port

10 skogssvampar
2 schalottenlökar
olivolja
smör
flingsalt
svartpeppar

Skala och finhacka schalottenlökarna. Stek i en en liten skvätt olivolja. Putsa och finhacka under tiden svampen. Låt en klick smör smälta med löken och sautera sedan svampen tillsammans med löken på hög värme. Salta och peppra.


SERVERING
Lägg en hög av svampen i botten av en djup tallrik. Hyvla några skivor svart Homage (lagrad hård getost) och garnera svampen. Häll den varma soppan runtom. Strö över med finhackad färsk koriander.
Den uppmärksamme läsaren har säkert redan noterat variationen på portionsstorleken. Beroende på tjockleken på soppan räcker den till olika många portioner men jag räknar med två rejäla portioner soppa som huvudrätt. Vill man istället äta soppa som förrätt räcker detta recept såklart till flera portioner och om du slår på stort och bjuder på en femrättersmeny eller fler så förmodar jag att denna soppa räcker i princip till hur många små snapsglas med soppa i som helst.



Smaklig spis!

***

3 kommentarer:

Pia K sa...

låter fabulöst gott!

och grattis till uppiffningen av bloggen (även om då jag inte hängt emd från början). även om det nu inte är så mkt jul kvar då...;) eller ja, tjugondedag knut har förstås inte dansat än!

Åsa sa...

Pia - hehe, nä just det. Några dagar kvar med "glitter". Från början hade jag - helt otippat ;) - lila bakgrund :D men ändrade efter ett tag p g a risken att skrämma bort eventuella läsare ;) Får ha lila text då i alla fall :)

Fast jag gillar mina lila gräslöksblommor så jag vet inte om jag kommer ha kvar denna loggan/headern än. Tycker förvisso den är ok men men... framtiden får utvisa ;)

Millan sa...

Mm vad gott det där såg ut. Har själv gjort en variant med ugnsbakad pumpa, enligt ett recept jag fick av en jobbarkompis. Men jag ska nog testa din variant nästa gång jag får tag i en fin pumpa :)

Här finns vår variant:
http://www.saltpeppar.se/blog/?p=9143

Related Posts with Thumbnails