onsdag 29 december 2010

Brysselkål/rosenkål med apelsinsmak


Nu verkar uppkopplingen fungera igen. Har bara kommit ut på nätet tillfälligt i förmiddags idag och sen några korta minuter på eftermiddagen. Frustrerande. Hann inte med att posta nytt inlägg på bloggen innan jag var tvungen att ge mig iväg så nu skyndar jag på lite.

Jag är lite av en periodare när det kommer till mat. När jag hittat en råvara jag gillar äter jag den ganska ofta under en kortare tid och prövar olika smaksättningar och tillagningssätt. Det fungerar ganska bra för om jag väntar för länge blir det svårare att jämföra vad jag tycker smakar bäst ihop. Lite tråkigare blir det förstås i bloggen då variationen av maträtter brister. Ibland hänger dessa perioder förstås ihop med säsongsgrönsaker. Så är fallet nu då det äts mycket brysselkål. Grönkålen letar jag efter med ljus och lykta nu. Ångrar att jag inte gjort som Rasmus och bunkrat med ett par kg! Soppan gick ju åt i ett nafs och jag är redan sugen på att laga mer med grönkålen. Frusen lockar inte som den färska krusiga och krispiga. Det får bli att komma ihåg till nästa år.


Ni förstår att jag har apelsiner hemma så det står härliga till eftersom här kommer ytterligare en smaksättning av de små rara brysselkålen, även kallad rosenkål. Redan för två jular sedan kokade jag en vit sås med lök, citron och finhackat zest av apelsin till brysselkålen. Det måste vara en toppenkombination.



Brysselkål med apelsinsmak

Ansa och dela brysselkålen/rosenkålen i två bitar. Koka ca 3-5 min. häll av vattnet och låt kålen dunsta en stund i durkslaget. Häll över i kastrullen igen och blanda i olivolja, pressad apelsinsaft, rivet skal av en apelsin, flingsalt och ev lite peppar. Skär bort skalet på en apelsin. Se till att få bort allt vitt. Skär i bitar och blanda i med brysselkålen. God att äta både varm/ljummen som kall. Vill du ha lite sting så skvätt över lite vitvinsvinäger/hallonvinäger och krydda ev med mer peppar och/eller chili.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails