tisdag 11 maj 2010

Potatissallad med gurka och kapris


För några veckor sedan då Ekostore öppnade för vårmingel kom jag hem med ett fantastiskt gott byte. En olivolja som heter duga. Tyvärr hittar man inte någon information på deras hemsida och inte hade jag någon kamera med mig för att ta bilder. För er som har fb-konto kan förhoppningsvis se bild på kvinnan bakom oljan, där hon berättar för en annan vårminglare om deras odling och tillverkning av olivoljan.

Det är verkligen ingen olja att steka i utan får endast ringlas över en sallad eller över maten precis vid servering. Den går också alldeles utmärkt att doppa bröd i en sådär lagom trött och skön fredagkväll tillsammans med ett gott glas vin, några oliver och annat smått och gott. Eller så kokar ni som jag ett gäng rattepotatisar, hyvlar ner en gurka och hacka lite kapris, blandar ihop med god god olivolja och vips har ni gjort er själva en ljummen potatissallad!

Har letat igenom min egen blogg och kan inte för mitt liv förstå varför jag inte bloggat om denna rätt tidigare. Eller så kan jag bara inte hitta rätt rubrik/titel på den. Trots att regnet strilade utanför och vårkänslan inte riktigt ville infinna sig blev det i alla fall en lite mer vårig kväll med denna potatissallad på valborgskvällen.



Ljummen potatissallad med gurka och kapris
2 port

ca 300 g potatis, Ratte
1/2-1 gurka
ca 10-15 kapris, coctail
ca 1/2 dl olivolja
svartpeppar
ev flingsalt


Tvätta och koka potatisen. Hyvla gurkan med en vanlig osthyvel. Låt rinna av lite. Krama ur mer vatten om du vill. Ett annat alternativ är att dela gurkan på längden och gröpa ur den allra vattnigaste delen i mitten och sen snehyvla halvorna. Hacka kaprisen grovt. Jag använde modell större på kaprisen men det går bra med vilket som. Ta den sort ni har hemma.
När potatisen kokat klart gäller det att vara snabb.
Häll av vattnet och dela potatisen i bitar. Det gör inget om de är stora och små men bara så att det blir en hel del oskalad yta som kommer suga åt sig olivoljan!
Häll över olivolja, blanda i gurkan och kaprisen. Smaka av med svartpeppar och ev flingsalt. Kaprisen är ju salt i sig så var försiktiga med saltet.



Smaklig spis!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kapris är gott. Gurka likaså. Och potatis älskar jag.

Tack för ett måste prova tips!

Åsa sa...

receptomanen - Varsågod! Enkelt, snabbt (förutom möjligtvis potatisens koktid) och gott är aldrig fel :-)

Related Posts with Thumbnails