lördag 13 februari 2010

FOOD, INC - en film om matindustrin



FOOD, INC. - en film om mat jag gärna vill se! Finns den på nätet tro? Den gjordes redan 2008 och hade premiär på svenska filmduken i slutet av januari i år. Filmsnutten ovan är de tre första minuterna på filmen. Här kan du se själva trailen för filmen (som inte fanns tillgänglig "inbäddad").
Filmmakaren och producenten Robert Kenner sätter fingret på mattillverkningen och visar upp något de större aktörerna inom matindustrin inte är särskilt glada över. Filmen slår hål på myten om de röda ladorna, det gröna gräset och fritt betande djur på gården som är den bild som bokstavligen visas på t ex alla förpackningar till smör, ägg och kött med mera.

Bland andra är författarna och kändisarna Eric Schlosser (Fast Food Nation) och Michael Pollan (The Omnivore’s Dilemma) också delaktiga, både som forskare, medproducenter och "skådespelare", i filmen.



Är det verkligen färdigstyckade, färdigkryddade, färdiggrillade broilers ni vill äta när fredagen kommer och det är dags för mys??

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också se filmen. Helst nu :)

Vilda sa...

FInns på www.watchnewfilms.com :-)

Kram,
Vilda

Åsa sa...

receptomaten - se kommentaren nedan din :-) Visserligen gick det inte att se hela filmen i ett streck (orkade inte ladda ner och installera ytterligare funktioner och filmvisningsprogram än vad jag redan har. Fick vänta nån timma innan jag kollade färdigt resten. (finns att ladda ner från piratbay också) och såklart visas den ju SF-biograferna :-) Absolut värd att se!!!! Alla borde se den! Hoppas den kommer på TV snar också.

Vidala - Tusen tack för tipset! Har en liten temporär minidator nu medan jag väntar på att reparationen av min andra ska vara klar. Kommer nog installera fler saker så det går att se hela filmer utan att bli avbruten i fortsättningen. Tänk vad mycket det finns där ute :-)

Related Posts with Thumbnails