fredag 13 november 2009

Middag (P!nk?) och Earth Water i LA

Ser ni? Långt där borta står det något uppe i bergen...

Kan det vara Hollywood?

Men hur i hela världen kommer man dit upp då? Har nog kört fel...

Ja, ja, bättre än såhär blev det inte. Men vänta bara, nästa gång... :-)

Okej. Här kommer en post som jag visst började skriva på redan under långfredagen tidigare i år. Då hade jag varit magsjuk ett par dagar och var för första gången på egen hand i Los Angeles! Jag har inte ändrat i texten utan endast kollat och uppdaterat länkarna. I bilen dit vrålade P!nk i högtalarna och jag var verkligen på topp! För ett ögonblick trodde jag hon t o m bodde i rummet bredvid då det spelades gitarr och en väldigt, väldigt P!nk-liknande röst sjung kortare strofer om och om igen... Kanske föddes just då ännu en strålande hit? Och var det verkligen hon som festade ute på den kolsvarta takterrassen?


Det är inte klokt! Kan inte fatta att jag verkligen är här. Helt hysteriskt. Och trots att alla gator går rakt och fint i långa Avenues och Boulevards som korsas av Streets hela tiden är det så lätt att köra fel. Och kör man fel, typ ligger i fel fil av alla fyra, fem, sex filer så tar det en hel evighet innan man hittar tillbaka igen och kan köra rätt.

Nu sitter jag i alla fall på takterrassen till det flottaste hotellet jag någonsin bott på. Tvivlar inte en dag på att jag aldrig mer kommer bo såhär! Men jag unnar mig och efter denna riktigt usla veckan och en ganska tråkig födelsedag så bjuder jag mig själv på denna extrema lyx. Maten blev inte lika lyxig men jag har kört och kört och levt på frukt och fruktjuicer och fruktsmoothies och butternutsquashsoppa i flera dagar så jag njöt i fulla muggar ändå av varmt ris och ångkokta grönsaker :) Denna eminenta "fasta" födan inhandlade jag på Whole Food Market, West Hollywood.

Mer om fantastiska Whole Food Market kommer jag också snart berätta om. Till min middag drack jag dyra droppar. Njae - inte de dyra droppar ni i första hand tänker på utan helt enkelt vanligt vatten. Ja, ja - jag är helt emot vatten på flaska (både vanligt och bubbel) men detta var ett sk EARTH WATER. Kostade 5 dollar tror jag. EARTH WATER ingår i ninemillion.org - som är ett projekt mellan UNHCR (FN:s flyktingorganisation), Microsoft och Nike som arbetar och bidrar till att 9 miljoner barn i flyktingläger världen över ska få bättre tillgång till främst utbildning, idrott. I mars 2005 kunde man läsa på UNICEF's hemsida att det varje dag dör 4000 barn på grund av bristen på rent vatten, och med tanke på att det idag är 1,1 miljarder människor i världen som saknar tillgång till rent vatten var flaskvattnet värt varenda cent.


Nu går det absolut ingen nöd på varken mig eller människorna här i Santa Barbara vad gäller vatten men Californien är en torr stat utan att vara ökenområde. Det råder hårda vattenrestriktioner och trycket i kranarna är inget att skryta med. Vattnet går att dricka här men är inte särskilt gott och innehåller ganska mycket kemikalier för att så att säga rena vattnet från farliga ämnen. Lite ironiskt kan man tycka, inget vatten att dricka i längden alltså. Jag drack kranvattnet i början men har gått över mer och mer till flaskvatten. Längtar faktiskt hem till vårt goda kranvatten!


Vill du veta mer om vattenbristen i världen och vilka konsekvenser det kan ha så kika in här på Water for Life eller här på UNICEF's särskilda sida för vattensituationen. Glöm inte heller Millenniemålen - vad är det - och vad som gjorts hittills (pdf).



Och så kommer här ett aktuellt tillägg i inlägget vad gäller ämnet flaskvatten. På Köpstoppsbloggen kan man läsa om Bottlemania - ny bok av författaren, som för några år sedan skrev Garbage Land, Elizabteh Royte. Om jag bara kan få igång min läskunskap igen ligger båda dessa böcker absolut långt upp på läslistan!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails