måndag 19 oktober 2009

Morgonfika med Åsa och Fairtrade


Välkommen till mig och min blogg för en fika!


Imorgon (idag) tisdag gäller det! Nordic Fairtrade Challenge går av stapeln. Sverige, Finland, Danmark och Norge tävlar om vem som dricker mest schysst kaffe. Finnarna är som bekant världens mest kaffedrickande folk/person och det är dags för oss svennar att visa vart skåpet ska stå! Ni är alla svenska bloggare är därför välkomna att fika med mig under tisdag morgon!

Gör ett inlägg på er egen blogg med bild på er Rättvismärkta morgon/förmiddagsfika och posta permalinken nedan i Mr Linky. Bästa bilden vinner ett par Rättvisemärkta chokladkakor från Eguale! Vill du hellre få chans att vinna utan bild, kan du istället svara på några enkla frågor (se nedan). Svara i post på din egen blogg och länka permalinken eller lämna svar i kommentarerna på denna sidan.

Bilderna på chokladen är lånade av Sackeus

Jag kommer sitta här vid datorn och dricka kaffe som vanligt under morgonen. Från ca 7- 7:30 och fram till 10 är jag här. Vill ni veta mer om Rättvisemärkt, Fairtrade Labelling Organisation (FLO) osv är det bara att höra av er. Det går bra att fråga i t ex kommentaren. Jag försöker svara på det mesta jag kan innan jag ska vidare på nästa fikajobb.
Senare under dagen sammanställer jag er och redovisar det resultatet av deltagarna till Rättvisemärkt. Jag hoppas vi är många som kommer ses här imorgon så vi tillsammans kan bidrar vi till att förbättra tillvaron för främst kaffe-, te- och kakaobönder världen över. Och dessutom vinna över Finland!

Frågor:

A. Vad innebär det främst att köpa Rättvisemärkt?
  • 1) Att skänka pengar till tredje världen
  • x) Att göra ett partipolitiskt ställningstagande
  • 2) Att genom handel förbättra människors arbets- och levnadsvillkor
B. Hur många Rättvisemärktcertifierade produkter finns idag på den Svenska marknaden?
  • 1) 1500
  • x) 800
  • 2) 150
C. Vem kontrollerar att Rättvisemärkts kriterier efterlevs?
  • 1) Riksdagen
  • x) Polisen
  • 2) FLO Cert
D. Nämn är den Rättvisemärkt/Fairtradeprodukt du senast handlade:



Hoppas vi ses snart och lycka till!






Uppdatering
- det blev inte den länkningsfunktionen jag tänkt mig - varför öppnas den i nytt fönster tro? Gjorde ett nytt försök men det blev samma sak. Jag har tidigare fått rutan här, direkt på sidan tidigare... Någon som vet varför?


3 kommentarer:

jette sa...

Hej Åsa,

Tack för ditt tips om mjölkchoklad! Ska gå på jakt! :-)

Ha en bra dag!

Nukke sa...

Tack för kaffe ! Jag tänkte inte alls att Chiquita och Fairtrade var på samma burk eftersom jag bara samlar :) och köper ny och då Fairtrade producter ;) Tack för kommentaren !!!!!

Åsa sa...

Jette - Oh ja vad kul! Jag har sett flera märken igår igen så jag hoppas du hittar någon som faller dig i smaken :-)
Trevlig helg!

Nukke - Hehehe, nä, det förstår jag - jag är också samlare :-) Och det är väl så det är i livet - det onda och det goda som ständiga följeslagare ;-)

Related Posts with Thumbnails