måndag 5 januari 2009

Brysselkål med apelsinsås

Det har blivit en del brysselkål den senaste tiden. Oftast gör jag inget avancerat annat än slungar dom i lite senap eller stänker över lite balsamicovinäger eller hallonvinäger, och saltar och pepprar lite lätt. Men häromdagen tänkte jag göra en slags stuvning till den kokta brysselkålen. Nu är jag ingen hejare på stuvning eller den enklaste såsen - Sauce Béchamel - vanlig vit grundsås. Konstigt egentligen. Tror det var något av de första sakerna vi fick laga i hemkunskapen, tillsammans med saftsoppa, vaniljmuffins, redan i mellanstadiet. Jag får liksom aldrig till det. Smakar alltid för mycket mjöl. Samma sak är det med redningar till soppor och grytor. Snacka om att jag blev glad då Crème fraichen gjorde entré i kyldisken!

Då jag la om min kost var mjölkprodukter inget alternativ för mig längre och jag gick över till sojaprodukter. Jag har en mängd tomma Crème fraiche burkar kvar i alla fall. Perfekta portionsburkar för t ex linser, kikärter och bönor att frysa in.
Jag har ännu inte hittat den sojamjölk som beter sig på samma sätt som vanlig mjölk som kokas och används i matlagningen. Däremot använder jag ibland Alpro's sojamatlagningsgrädde och havregrädde i maten. Inte på långa vägar i samma utsträckning bara som jag använde Crème fraichen då jag ständigt måste tänka mig för vad jag stoppar i mig.

Jag använder apelsinskal i såsen som jag fixat och donat med och sedan fryst in. Idén fick jag av Kinna för ett år sedan. Jag har inte syltat några men jag behandlar apelsinskalet på samma sätt fram till kokningen med socker. Nu går det ju lika bra att riva apelsinskalet direkt men jag rekommenderar er att passa på att spara lite skal till längre fram i år, då apelsinerna inte längre står på inköpslistan.


Brysselkål med apelsinsås
1 port

En stor näve brysselkål (ca 10-15 st)
1 bananschalottenlök
1/2 pressad citron KRAV
1-2 bitar skal av en apelsin (eller ca en halv riven)
olivolja KRAV
flingsalt
svartpeppar KRAV
1/2-3/4 dl sojamatlagningsgrädde


Koka brysselkålen i ca 5 minuter. Hacka under tiden löken fint. Skär även apelsinskalet fint eller riv det av en halv apelsin. Var noga med att inte få med det vita och beska från skalet. Häll brysselkålen i ett durkslag och låt rinna av. Ställ tillbaka kastrullen på den heta plattan och värm upp olivoljan. Fräs den finhackade löken tills den blir genomskinlig. Tillsätt det finhackade/rivna apelsinskalet, pressad citron och kryddor. Låt puttra ihop någon minut och tillsätt sedan matlagningsgrädden. Häll tillbaka brysselkålen och värm upp ordentlgit igen. Servera meddetsamma!


Smaklig spis!

6 kommentarer:

Ilva sa...

nämen du med, la ut en recept med brysselkål imorse! två sj'lar o en tanke!

Åsa sa...

Ilva - hahah, jag såg just! Jag har sagt det förut och säger det igen - great minds think alike :-)

görel sa...

Brysselkål rules! Och det låter verkligen gott med citrussmaker till.

Jag noterade också det smarta i att spara apelsinskalen enligt Kinnas metod, mycket bra!

Kinna Jonsson sa...

Vilken bra idé Åsa! Tack för tipset.

Åsa sa...

görel - Javisst! Och det blev t o m godare än vad jag tänkt mig. Är lite känsliga annars vad gäller besk mat som just brysselkål.

kinna - ja, så kan det gå när energin tar slut. Hade ju tänkt sylta enligt ditt recept men det blev till att slänga in i frysen. De har gått åt under året och nu har jag fryst in en ny liten omgång.

Anonym sa...

Men vad gott! Jag fullkomligen älskar brysselkål! :-)

Related Posts with Thumbnails