torsdag 6 september 2007

Skafferirisotto

Som jag skrev häromdagen råder det en del inköpsrestriktioner nu för tiden och vad gäller mat får jag tömma skåpen här hemma. Det resulterar ju naturligtvis i att man får vara lite extra kreativ för att få ihop något. Fast egentligen måste jag nog ta tillbaka det påståendet med detsamma och menar istället att det bara är att ta de ingredienser som finns, koka, hacka, strimla, fräsa, steka, blanda, krydda och ät. Mer än så krävs oftast inte :) I måndags blev det en för mig ny variant på en lite fuskrisotto. Ja, lite fusk för den är gjord på avorioris och har inget vin i sig. Så kanske skulle en vardagsvariant av risotto vara en bättre beskrivning än fuskrisotto. Hur som helst så fick den bli min middag i måndags.

De små belugalinserna hade jag redan kokat och sparat i burk i kylen. Har man inte det går det bra ändå för de är snabba att fixa då de inte behöver ligga i blöt eller så. Det är bara att skölja den mängd du vill ha och koka sedan i 15-20 minuter.


Skafferirisotto
1 port

3/4 dl avorioris
1/2 röd lök
ca 100 g blomkål
1/2 orange paprika
ca 1/2-1 dl kokta belugalinser (beroende på hungrig du är!)
olivolja
grönsaksbuljong
vatten
1/2 tsk bockhornsklöver
getost, hommage (en hårdost som jag använder på samma sätt som parmesan)


Hacka löken fint och fräs en stund i den i kastrull upphettade oljan. Häll i det okokta avorioriset och låt det bli blankt och lite genomskinligt innan du slår på vatten/buljong. Jag använder en färsk grönsaksbuljong på burk från Alpnäring. Burkar ta ca en tsk och lägger direkt i lökochrisblandingen och slår sedan på en deciliter vatten. Jag har inget bra mått på vattnet och utan fyller på, i ganska små mängder åt gången, allt eftersom så jag tycker detta funkar bättre än att göra en buljong i förväg. Som en risotto sig bör behöver den omsorg. Man får röra lite då och då och passa så det inte kokar torrt. Fyller på med nån halv deciliter vatten i omgångar och det tar nog i alla fall minst 30-40 minuter innan det kokat klart.

När avorioriset börjar bli klart är det dags att tillsätta blomkålen. Skär den i lite olika storlekar vilket kommer ge olika karaktär då de större bitarna behåller tuggmotståndet mer. Tillsätt mer vatten och låt koka in. Sedan är det dags att tillsätta paprikan som är skuren i ganska små bitar och de redan kokta belugalinserna. Grönsaksbuljongen har en ganska kraftig smak så jag kryddar inte så mycket i övrigt och saltar inte alls. Men just denna dag var jag sugen på curry men kom på att jag har bockhornsklöver hemma. Det är nog den av alla de kryddor som gör att jag gillar curry så mycket. Mal några frön i en mortel och strö över risotton liksom lite nymalen svartpeppar . Så allra sist rör du ner grovt riven getost.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails