tisdag 19 juni 2007

Svart pasta med röda och gröna inslag

Va? Är rötmånaden redan här??? Vet inte riktigt var jag haft tankarna den senaste tiden. Visst har jag känt en lite unken udda lukt i mitt skafferi de senaste dagarna. Har nyligen haft framme lite gödsel som inte luktar så väldans gott och tänkte därför inte mer på det. Så, när jag ryckte tag i påsen med vad jag trodde skulle innehålla rödbetor upptäckte jag det. Den svarta smörjan. Urk! Hur har jag kunnat missa detta??? Strunt i rödbetorna. Nu gällde det att rädda det som räddas kan av övriga kringliggande livsmedel. Den svarta pasta var illa däran. Kanske lika bra det. Kommer knappt ihåg när jag köpte den. Tror det var i vintras någon gång. Har ju tänkt laga något special av den. Lite lyxigare, lite festligare. Inte bara koka sådär en vanlig dag och kanske steka en sojakorv till. Men nu hade jag inget val. Och som vanligt nu för tiden finns endast enkla basingredienser i mitt hem så jag får ta vad jag har och blanda ihop så gott det går. Det blev till slut en ganska enkel men lite festligare vardagsmiddag.

Hallonvinägern är dock alternativ och inte helt nödvändig. Min är en riktig dyrgrip som stått länge i mitt skafferi. Skulle mer än gärna använda den oftare men med tanke på priset är jag mycket restriktiv. Hallonvinäger funkar till många fler rätter, sallader, dressingar och efterrätter än man kan tänka sig. Och eftersom det där speciella tillfället aldrig dyker upp. Det festliga, lite lyxigare händer ju aldrig så varför inte göra vardagen lite roligare? Har du möjlighet så slösa därför inte med din hallonvinäger!



Svart pasta med röda och gröna inslag
1 port.

30-50 g svart pasta
5-7 cocktailtomater
100g gröna bönor (eller haricots verts som de också brukar kallas)
olivolja
pressad citron
flingsalt
nymalen svartpeppar
pinjenötter
hallonvinäger (valfritt)



Koka pastan enligt anvisningar. De gröna bönorna lägger jag i min ångkokare av bambu som jag sätter över pastakastrullen som ett lock. Vänta dock en stund och låt pasta koka några minuter först. Det brukar räcka med de sista fem minuterna. Häll av vattnet och ställ tillbaka kastrullen – med pastan i – på den avstängda plattan. Tillsätt olivolja och kläm försiktigt sönder cocktailtomaterna. Låt det stå en kort stund så oljan och tomaterna liksom går in lite i pastan. Lägg upp på en tallrik och pressa över en halv citron. Salta och peppra. Lägg upp bönorna och strö över lite hackade, gärna rostade, pinjenötter. Till sist stänker du över lite god hallonvinäger.



Smaklig spis!



Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails