tisdag 13 mars 2007

Kryddiga kikärter med haricots verst och khichuri


Det sägs att våren är här. Men jag måste erkänna att jag inte riktigt har känt våren idag. Dis och dimma har legat tung över stan och kvicksilvret ville aldrig krypa över 4 grader. Jag har i tankarna vandrat iväg till varmare breddgrader i hopp om att hitta en liten gnutta energi. Fast är det verkligen sol och värme som ger energi? Kan man inte hitta energi på annat sätt? Jag brukar ju faktiskt få värsta energikicken på hösten när de första värmeljusen skall tändas. Och kanske lite senare när stormarna viner, då får jag hur mycket som helst gjort. Men såklart får det gärna vara varmare och behagligare ute än nu fast mest saknar jag nog ljuset om dagarna. Den fortfarande ganska lågt stående solen som skickar sina strålar, rakt in i lägenheten, som lämnar solkatter i taket och förvisso synliggör en och annan dammråtta. Ja, snart är väl solen ändå här.
Hur som helst kom jag idag i alla fall på ett recept jag inte använt på länge. För några år sedan fick jag två små ganska tunna och enkla böcker i present. Energy - Mat för liv och hälsa och Energy - Dryck för liv och hälsa av Nic Rowley och Kirsten Hartvig, utgivna av Bra Böcker 2001. Som titlarna avslöjar är böckerna fyllda av superläckra energigivande recept både vad gäller mat och dryck. De innehåller råd om hur man får ut mesta möjliga energi och vitalitet ur en vegetarisk kost och visar hur vi kan anpassa vår föda till jordens naturliga rytm. Nyckelorden är ekologisk och färsk och vid rätt årstid! Energy - Dryck ger även ett komplett juiceprogram för att hålla energinivån uppe, avgifta kroppen och få tillbaka livsglädjen. Jag kan inte låta bli att citera och dela med mig av de två inledningarna i böckerna:

Mat: Den här boken handlar om att maximera näringsvärdet i allt vi äter så att vår livskvalitet blir bästa möjliga. Mat för liv och hälsa skrevs i övertygelsen att hälsosam mat bör vara smaklig och färgrik med spännande arom och intressant konsistens, och med vetskap om att alla kan höja livskvaliteten genom att förbättra kvaliteten på kosten"

Dryck: Grunden för den här boken är den äldsta och mest genomgripande av de naturmecicinska idéerna - att en välnärd kropp är nyckeln till ett friskt liv. Om vi lär oss att få ut det bästa ur färska, ekologiskt odlade frukter och grönsaker och kombinera dem till mättande och stärkande drycker kan vi snabbt förbättra kvaliteten på vår kost och påtagligt minska mottagligheten för sjukdom.

Ja, det är två riktiga kanonböcker. Kan bara inte förstå att jag fortfarande inte har en riktig mixer och/eller en råsaftcentrifug. Kanske skall det stå på min önskelistan istället för en kamera? Då jag för första gången lagade kryddiga kikärter använde jag, mot bättre vetande, vanlig kummin - den som vi bland annat använder främst i bröd. Under åren har jag förstått att det i översättningen av många engelsktextade kokböcker gärna blir bara kummin där det istället skall vara spiskummin. Med tanke på rättens övriga ingredienser och sammansättning skulle jag kunna tänka mig att så är fallet även här. Jag har vid senare tillfälle prövat samma recept med malen spiskummin istället för kummin men måste faktiskt erkänna att jag gillar kikärterna med vanlig kummin. Kikärterna har jag för övrigt blötlagt och kokat istället för att använda färdiga på burk.


I brist på både energi och solsken hoppas jag denna kraftlunch kan sätta fart på tillvaron. Följande energirecept är beräknat för 4 personer och innehåller bland annat järn, kalcium, magnesium och zink samt C- och E-vitaminer. Maträtten anses vara allmänt välgörande för kroppen. Så vad väntar ni på? Sätt igång och laga:


Kryddiga kikärter med haricots verts och khichuri

2 msk olivolja
1 tsk malen kummin
1 tsk malda korianderfrön
2 finhackade vitlöksklyftor
1 hackad lök
450 g kokta kikärter
6 skållade och hackade tomater
2 msk finhackad färsk persilja
1 tsk timjan
en nypa chilipeppar
1 tsk färsk, riven ingefära
1 dl vatten eller grönsaksbuljong/fond
havssalt och peppar

Hetta försiktigt upp oljan i en stor kastrull eller wokpanna (själv använder jag min traktörpanna). Tillsätt kummin, koriander, vitlök och lök. Fräs under omrörning i 3-4 minuter och häll sedan i kikärterna och resten av ingredienserna. Koka upp och låt sjuda i ca 15 min. Vatten kan efter hand tillsättas vid behov. Krydda efter smak och servera tillsammans med ångokta haricots verts och Khichuri (basmatiris kokt tillsammans med röda linser)


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails